کاغذ استروک چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

کاغذ استروک چیست

در زندگی روزمره، احتمالاً بارها اتفاق افتاده که از لیوان‌های کاغذی برای انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده کنید و ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که این لیوان‌های کاغذی از چه چیزی ساخته شده‌اند و آیا برای نگهداری مواد غذایی قابل اطمینان هستند؟ در این مقاله درباره این موضوع که کاغذ استروک چیست، انواع آن‌ها کدام است و از چه دستگاه‌هایی برای تولید استروک استفاده می‌شود، توضیح خواهیم داد. تا انتها همراه ما باشید.

کاغذ استروک چیست؟

کاغذ استروک نوعی کاغذ چاپ ‌شده و برش داده ‌شده است که برای تولید لیوان‌های یکبارمصرف کاغذی استفاده می‌شود. ماده اصلی لیوان یکبار مصرف کاغذی، کاغذ است؛ اما این کاغذ، کاغذ معمولی نیست. لایه بیرونی یک لیوان کاغذی، یعنی دیواره آن، از مقوا ساخته شده است. پوشش روی مقوای دور لیوان کاغذی، مانع از نفوذ مایعات داخل ظرف و در نتیجه، بی‌استفاده شدن آن ‌می‌شود.

تهیه کاغذ استروک بایدا از مواد صد در صد گیاهی
تهیه کاغذ استروک بایدا از مواد صد در صد گیاهی

در پاسخ به این سؤال که کاغذ استروک چیست باید گفت استروک، کاغذی است که در سایزها و گرماژهای گوناگون تولید شده، روی آن انوع طرح‌های مختلف چاپ‌ شده و در نهایت، برش می‌خورد. این کاغذ آماده است و می‌توانید از آن برای تولید لیوان کاغذی استفاده کنید. کاغذهای استروک به طور معمول از باگاس تهیه می‌شوند؛ فیبری گیاهی که همه‌کاره است و به‌ طور طبیعی در محیط تجزیه می‌شود. از مزایای باگاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظروف باگاس 100% زیست تخریب‌پذیر و قابل کمپوست هستند. کمپوست چیزی نیست جز مواد حیوانی و گیاهی در حال پوسیدن که به صورت هوازی به خاک سیاه بسیار غنی تجزیه می‌شوند. این خاک غنی، غیرقابل رقابت و ایده‌آل برای مصارف مختلف است.
  • ردپای کربن کمی در باگاس موجود است که از طریق یون‌های موجود در آن از بین می‌رود. همان‌طور که گفته شد، باگاس از ساقه نیشکر تهیه می‌شود. کربن موجود در اتمسفر زمین در طول رشد نیشکر، توسط گیاه جذب می‌شود و به زیست توده تبدیل می‌گردد.
  • باگاس تأثیر بسیار کمی بر محیط زیست دارد. نیشکر سریع رشد می‌کند و در طول یک فصل می‌توانید آن را برداشت کنید.
  • ظروف یکبار مصرف گیاهی، مثل لیوان‌های ساخته شده با باگاس به راحتی تجزیه می‌شوند.
  • استفاده از باگاس باعث محافظت از جنگل‌ها می‌شود. بنابراین در مقایسه با درخت که ممکن است 20 سال طول بکشد تا رشد کند، جایگزین بسیار مناسب‌تری است.

بیشتر بخوانید: مواد اولیه استروک

انواع کاغذ استروک چیست؟

کاغذ استروک انواع گوناگونی دارد که در ادامه آن‌ها را به تفکیک شرح می‌دهیم.

کاغذ استروک مات

استروک مات، کاغذی فاقد روکش پلی شده در سطح خارجی خود است. اکثر لیوان‌های کاغذی موجود در بازار، از نوع استروک مات هستند. قسمت بیرونی لیوان برای چاپ طرح‌های مختلف و لوگوی برندها استفاده می‌شود. لیوان ساخته شده با کاغذ استروک مات، مصارف متعددی دارد و از آن می‌توان برای نوشیدن چای، قهوه، شربت، نوشابه و انواع دیگر مایعات سرد و گرم استفاده کرد.

کاغذ استروک مات

استروک مات 360CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 220CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 180CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 120CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 110CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 70CC

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه دارای پوشش پلی شده داخلی و خارجی است. پوشش داخلی برای جلوگیری از تراوش آب و پوشش خارجی برای براقیت و ایجاد طرح‌های پررنگ‌تر به کار می‌رود و تأثیری از لحاظ میزان نفوذناپذیری ندارد.

استروک، محصولی از ساقه‌ی نیشکر
استروک، محصولی از ساقه‌ی نیشکر

ابعاد کاغذ استروک چیست؟

همان‌طور که گفته شد، استروک به کاغذ چاپ ‌شده و برش‌ خورده گفته می‌شود. بنابراین بسته به اینکه استروک به چه اندازه‌ای برش خورده باشد، ابعاد متفاوتی را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف استروک می‌پردازیم.

کاغذ استروک کوچک

استروک کوچک، کاغذی است که برای ساخت کوچک‌ترین اندازه لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی استفاده می‌شود. لیوان‌هایی که با این کاغذ ساخته می‌شوند، ظرفیت 70 و 110 سی‌سی دارند و برای مصارفی مانند: شات اسپرسو، ظرف سس و… استفاده می‌شوند.

کاغذ استروک متوسط

استروک متوسط برای لیوان‌های سایز متوسط که حجمی‌ معادل 180 و 220 سی‌سی دارند، مناسب است. این لیوان‌ها پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین نوع لیوان‌ها بوده و همان لیوان‌هایی هستند که معمولاً چای یا شربت را در آن‌ها سرو می‌کنیم.

لیوان کاغذی تک جداره مات 180CC
لیوان کاغذی 180CC

کاغذ استروک بزرگ

استروک بزرگ برای لیوان‌هایی با حجم زیاد مناسب است. اکثر فست‌فودها و کافی‌شاپ‌ها از لیوان‌های بزرگ برای سرو سیب زمینی، نوشابه، شربت، بستنی و… استفاده می‌کنند. برای تولید این لیوان‌ها کافی است در کارخانه و کارگاه، استروک در دستگاه‌های لیوان‌ساز قرار گیرد تا در نهایت، محصول نهایی تولید شود.

دستگاه‌های تولید کاغذ استروک چیست؟

برای تولید استروک به چند نوع دستگاه نیاز داریم. یک دستگاه برای روکش یا لمینیت کردن کاغذ، یک دستگاه برای چاپ طرح‌های مختلف روی آن و یک دستگاه برای برش کاغذ در اندازه‌های مختلف.

چه عواملی بر قیمت کاغذ استروک مؤثر است؟

قیمت کاغذ استروک بسته به عوامل مختلف متفاوت است. در این بخش به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت استروک می‌پردازیم.

اندازه مقوای استروک

همان‌طور که گفته شد، برای تولید ظروف و لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف از استروک برش‌ داده ‌شده و چاپ ‌شده استفاده می‌شود. طبیعتاً هر اندازه ابعاد کاغذ درخواستی شما برای تولید ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف بزرگ‌تر باشد، قیمتی که باید بابت آن پرداخت کنید، بیشتر خواهد بود. در مورد ابعاد مختلف استروک در بخش قبل به تفصیل صحبت شد.

کاغذ استروک می‌تواند به صورت مات یا گلاسه ساخته شود.
کاغذ استروک می‌تواند به صورت مات یا گلاسه ساخته شود.

کیفیت کاغذ (یک رو یا دو رو بودن آن)

کاغذ استروک می‌تواند به صورت مات یا گلاسه ساخته شود. کاغذ استروک مات نسبت به استروک گلاسه که روکش دوطرفه از داخل و بیرون دارد، ارزان‌تر است. بنابراین یکی دیگر از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت استروک، مات یا گلاسه بودن آن است.

جنس کاغذ استروک

قیمت استروک به کار رفته دور لیوان کاغذی، بسته به نوع مقوا یا کاغذی که در تهیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. همان‌طور که گفته شد، استروک ممکن است از مواد مختلفی ساخته شده باشد. هر چه جنس این مواد مرغوب‌تر و کیفیت آن بالاتر باشد، قیمت استروک بالاتر است.

کیفیت کاغذ استروک از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت
کیفیت کاغذ استروک از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت

کیفیت رنگ چاپ

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت کاغذ استروک، رنگ‌های چاپی به کار رفته در آن است. واضح است که رنگ ظروف مرتبط با مواد غذایی باید از استاندارد بالایی برخوردار باشد. هر چه کیفیت رنگ بهتر باشد و تصاویر چاپ ‌شده از وضوح بالاتری برخوردار باشند، قیمت استروک بیشتر خواهد بود.

استروک کاغذ لمینیت ‌شده، چاپ‌ شده و برش‌ داده ‌شده‌ای است که در تولید لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف به کار برده می‌شود و اصلی‌ترین ماده آن‌ها را تشکیل می‌دهد. استروک می‌تواند دو یا سه لایه باشد. نکته‌ای که در کاغذ استروک باید به آن توجه شود، کیفیت کاغذ و رنگ‌های به کار رفته در آن است. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات جامعی در زمینه استروک و نحوه تولید آن به دست آورید.

منبع ++++

4.6/5 - (24 امتیاز)

One thought on “کاغذ استروک چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

  1. اشتراک ها: کاربرد کاغذ استروک: کاغذ استروک پلی‌اتیلنی چه کاربردهایی دارد؟ - بایدا، سرنوشت سبز فردا

  2. اشتراک ها: مواد اولیه استروک: مقوای استروک از چه موادی ساخته شده است؟! - بایدا، سرنوشت سبز فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟