کاربرد کاغذ استروک: موارد مصرف کاغذ استروک چیست؟

کاربرد کاغذ استروک

کاغذ استروک همان کاغذ دور لیوان کاغذی است که در سایز، حجم‌ و گرماژهای متفاوت از خمیر کاغذ تولید می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد کاغذ استروک تهیه ‌شده از باگاس، تولید لیوان کاغذی است. اگر می‌خواهید با انواع کاربرد کاغذ استروک به‌ کار رفته در لیوان کاغذی به صورت جامع آشنا شوید، لازم است کمتر از 10 دقیقه از زمان خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید. در این صورت، اطلاعات مهمی در زمینه‌ی کاربرد کاغذ استروک و استفاده از آن در لیوان‌های کاغذی به دست خواهید آورد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کاربرد کاغذ استروک

کاغذ استروک، همان کاغذ دور لیوان‌های کاغذی است که به رول کف لیوان دوخته می‌شود. این کاغذها دارای یک لایه پلی‌شده در سطح خود هستند. این لایه باعث می‌شود تا لیوان کاغذی در برابر مایعات و مواد غذایی خاصیت ضد آبی داشته باشد. این پوشش لمینت که داخل لیوان کاغذی زده می‌شود، مانع از نفوذ مایعات و ترشحات نوشیدنی‌ها شده و از تغییر شکل لیوان کاغذی در تماس با مایعات جلوگیری می‌کند.

کاغذ استروک محصول تولید شده از خمیر کاغذ است که با مواد خاص و کاملاً بهداشتی و خوراکی جهت جلوگیری از نفوذ آب و… عایق شده و علاوه بر ضد آب نمودن کاغذها، مانع از ترکیب بافت کاغذ در زمان شکل‌گیری لیوان با مایع درون آن می‌شود. رول‌های کاغذها پس از گذراندن پروسه‌ی لمینت (کوتینگ)، چاپ و برش (با انواع دستگاه‌های شیتر، اسلیتر و…) در ابعاد دقیق 16.6*21.4*8.1 سانتی‌متر (برای لیوان 180 سی‌سی)، 16.5*22.5*9.6 سانتی‌متر (برای لیوان 220 سی‌سی)، 11*14.9*6.4 سانتی‌متر (برای لیوان 70 سی‌سی) و… برش می‌خورند. سپس استروک آماده شده مطابق اندازه، روی رول کف لیوان کاغذی یکبار مصرفِ هم‌سایز خود دوخته شده و در نهایت، محصول نهایی تولید می‌گردد.

کاغذ استروک، همان کاغذ دور لیوان‌های کاغذی است.
کاغذ استروک، همان کاغذ دور لیوان‌های کاغذی است.

از آن‌جا که برخی شرکت‌های ظروف یکبار مصرف کاغذی، مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت استروک نیستند، این محصول را از شرکت‌های تولیدکننده‌ کاغذ استروک، مانند شرکت طبیعت سلولز سبز ماندگار در بسته‌هایی با تعداد متفاوت تهیه کرده و با دستگاه‌های لیوان‌ساز روی رول کف لیوان کاغذی دوخت می‌زنند و در نهایت، محصولی مناسب را جهت خرید مصرف‌کنندگان آماده می‌سازند. حال که با مفهوم کلی استروک، نوع عملکرد و… به صورت مختصر آشنا شدید، به بررسی انواع کاربرد کاغذ استروک در صنعت تولید لیوان کاغذی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: کاغذ استروک چیست؟

کاغذ استروک در لیوان کاغذی

لیوان‌های کاغذی از سری ظروف یکبار مصرف هستند که در ایران و جهان با کاغذهای بازیافتی و کاغذهای بر پایه مواد گیاهی و کشاورزی ساخته می‌شوند. در این میان، کاغذهای بازیافتی از ترکیب کاغذهای دورریز و ترکیبات شیمیایی و پلی‌اتیلن‌های غیر خوراکی با کیفیت پایین تولید می‌شوند که معمولاً در روند تولید، میکروب‌زدایی نشده و بسیار کدر و مات هستند. اما کاغذهای غیربازیافتی یا کاغذهای تولیدی بر پایه مواد گیاهی و کشاورزی، با سیستم به‌روز و چرخه تولید کاملاً بهداشتی و مرغوب تولید شده و در نهایت لیوان‌هایی را تولید می‌کنند که کاملاً میکروب‌زدایی شده‌اند.

کاغذهای استروک کاغذهایی هستند که در سایزهای مختلف، متناسب با رول کف لیوان برش خورده و استفاده می‌شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کاغذها کیفیت، گرماژ کاغذ، جنس و سایز آن است. یکی از فاکتورهای نمایش‌دهنده کیفیت کاغذ، قابلیت انعطاف‌پذیری آن است. به عبارت ساده‌تر، هر قدر کاغذ استروک انعطاف‌پذیرتر باشد، کیفیت آن هم بیشتر خواهد بود؛ تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان کاغذ استروک برای ساخت و افزایش قابلیت انعطاف‌پذیری آن، پیش از تولید به ساختار آن آب می‌پاشند تا انعطاف استروک افزایش پیدا کند و در نتیجه، در لیوان کاغذی کاربرد بهتری داشته باشد. البته نباید این مطلب را نادیده انگاشت که میزان انعطاف‌پذیری کاغذ را نمی‌توان در تمام موارد، دلیلی بر کیفیت کاغذ اطلاق نمود.

اما جنس کاغذ نیز در کنار کیفیت، تأثیر مهمی در کاربرد کاغذ استروک دارد؛ چنان که کاغذ استروک گلاسه بیش از کاغذ استروک مات موجب حفظ گرمای مایعات داخل لیوان کاغذی می‌شود. سایز استروک‌ها نیز در کاربرد آن حائز اهمیت است. در ذیل به صورت مجزا با توجه به سایز هر استروک، به انواع کاربرد کاغذ استروک در لیوان‌های کاغذی خواهیم پرداخت.

استروک‌ها دارای تنوع رنگ و نقش هستند.
استروک‌ها دارای تنوع رنگ و نقش هستند.
  • استروک 70 سی‌سی: این سایز از استروک که در ابعاد 6.4*14.9*11 سانتی‌متر برش خورده است، برای ساخت لیوان کاغذی 70 سی‌سی به رول کف این لیوان دوخت می‌خورد تا در نهایت برای شات قهوه استفاده شود.
  • استروک 110 سی‌سی: این سایز از استروک که در ابعاد 7.3*18.9*14.4 سانتی‌متر برش خورده است، برای تولید لیوان کاغذی 110سی‌سی استفاده می‌شود؛ لیوانی که برای شات قهوه عراقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • استروک 120 سی‌سی: این سایز از استروک که در ابعاد 6.1*20.4*16.6 سانتی‌متر برش خورده است، برای ساخت لیوان کاغذی 120 سی‌سی استفاده می‌شود؛ لیوان‌هایی که بیشتر برای بستنی جلاتو و قهوه دوبل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه 110cc

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه 120CC

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه 180CC

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه 220CC

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه 360CC

کاغذ استروک گلاسه

استروک گلاسه 70cc

کاغذ استروک مات

استروک مات 360CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 220CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 180CC

کاغذ استروک مات

استروک مات 120CC

  • استروک 180سی‌سی: این سایز از استروک که در ابعاد 8.1*21.4*16.6 سانتی‌متر برش خورده است، برای تولید لیوان کاغذی 180 سی‌سی استفاده می‌شود؛ لیوان‌هایی که بیشتر برای چای، آبمیوه و هات چاکلت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • استروک 220 سی‌سی: این سایز از استروک که در ابعاد 9.6*22.5*16.5 سانتی‌متر برش خورده است، برای ساخت لیوان کاغذی 220 سی‌سی استفاده می‌شود؛ لیوان‌هایی که بیشتر برای چای، آب و کاپوچینو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • استروک 360 سی‌سی: در نهایت این سایز از استروک که در ابعاد 11*23*15.8سانتی‌متر برش خورده است، برای ساخت لیوان کاغذی 360 سی‌سی استفاده شده و معمولاً لیوان کاغذی ساخته شده از آن، جهت سرو نوشابه، آیس پک و ذرت مکزیکی استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد سایز استروک‌ها در انواع کاربرد آن بسیار مهم است. این محصول که با نام کاغذ دور لیوان کاغذی نیز شهرت دارد، باید ویژگی‌های ذیل را داشته باشد:

  • عایق رطوبت و گرما: استروک‌های گیاهی تولید شده از خمیر کاغذی در لیوان‌های کاغذی، مانند عایق عمل کرده و در برابر گرما مقاوم هستند.
  • کمپوست پذیری مناسب: لیوان‌های تولید شده با این استروک‌ها، پس از دفن شدن در خاک تجزیه شده و به کود مغذی گیاهان تبدیل می‌شوند.
استروک‌های پلی شده، عایق حرارت و رطوبت
استروک‌های پلی شده، عایق حرارت و رطوبت

شرکت طبیعت سلولز سبز ماندگار (بایدا)، از جمله شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده این محصول است که کاغذهای استروک را در طرح‌های اختصاصی برای شرکت‌ها و مؤسسات مختلف در دو جنس مات و گلاسه تولید می‌کند. این شرکت با تولید و فراوری این محصول از کاغذ تولید شده از باگاس، گام مهمی در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان برداشته است.

در این مقاله از بلاگ بایدا سعی شد کاربرد کاغذ استروک در لیوان‌ کاغذی بررسی شود. ضمن تبیین این مطلب، انواع استروک و موارد مصرف آن نیز تبیین گشت. باعث خرسندی ما است با ارائه نظرات خود در پایین همین صفحه، ما را در بهبود هر چه بیشتر کیفیت مقالات یاری رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟