چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم؟

چرا از ظرف گیاهی استفاده کنیم

با توجه به افزایش سریع آلودگی پلاستیکی در جهان، امروزه بسیاری از برندهای تجاری در حال گسترش تولید ظروف و بسته‌بندی‌های گیاهی سازگار با محیط زیست هستند. استفاده از ظروف گیاهی، نه تنها برای انسان بی‌خطر است، بلکه آلودگی زیست محیطی بسیار کمتری دارد و از این رو، به دغدغه‌ای جدی برای تمام مردم آگاه و دوستداران محیط زیست تبدیل شده است؛ برای مثال برخلاف پلاستیک‌هایی که خیلی دیر تجزیه می‌شوند، ظروف گیاهی تولید شده با خمیر باگاس، مدت زمان زیادی را به شکل زباله سپری نمی‌کنند و با دفن شدن در خاک، به سرعت توسط عوامل طبیعی تجزیه شده و به کود مغذی گیاهان تبدیل می‌شوند. این یکی از مهم‌ترین مزایای ظروف گیاهی است، اما در کنار آن، استفاده از ظروف گیاهی مزایای دیگری نیز دارد که در این مقاله از بلاگ بایدا، طی یک بررسی دقیق بررسی خواهیم کرد که چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم؟ پس تا انتها همراه ما باشید.

 ظرف گیاهی چیست؟!

برای اینکه بدانیم چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم، بهتر است در ابتدا شناختی از این نوع ظروف داشته باشیم. به طور کلی به هر ظرفی که با استفاده از مواد گیاهی و ارگانیک ساخته شده باشد، ظرف گیاهی می‌گویند. این ظروف معمولاً با استفاده از پلیمرهای گیاهی، از جمله باگاس، ذرت، نشاسته و… ساخته می‌شوند.

یک ظرف گیاهی دوستدار محیط زیست، باید کاملاً زیست تخریب‌پذیر باشد، یعنی در ساخت آن نباید از هیچ نوع ماده‌ای که برای مدت طولانی در محیط زیست باقی می‌ماند، استفاده شده باشد. اما سؤال این‌جاست که چگونه باید از اصالت یک ظرف گیاهی مطلع شویم؟ برخی از برچسب‌ها وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تشخیص دهید آیا یک محصول واقعاً سازگار با محیط زیست است یا خیر:

  • بدون بسته‌بندی (Zero packaging): این برچسب نشان می‌دهد محصول بسته‌بندی نشده است. گرچه گاهی اوقات فقط یک برچسب کوچک روی آن وجود دارد.
  • بازیافت شده (Recycled): این نوشته روی محصول نشان می‌دهد محصول از مواد بازیافتی ساخته شده است.
  • ضایعات کم (Low waste): محصولات کم ضایعات یا بدون ضایعات، به طور قابل توجهی زباله کمتری نسبت به جایگزین‌های معمول خود ایجاد می‌کنند. اغلب اوقات، حتی زباله‌های کوچکی که ایجاد می‌شود را می‌توان کمپوست یا بازیافت کرد.
  • 100% زیست تخریب‌پذیر (biodegradable): این محصولات از مواد طبیعی ساخته شده‌اند که به راحتی زیست تخریب‌پذیر هستند. بدین‌ترتیب در پایان چرخه زندگی می‌توانید به راحتی آن‌ها را کمپوست کنید. ظروف ساخته شده با این مواد، همانند ظروف پلاستیکی محیط را آلوده نمی‌کنند یا در محل‌ دفن زباله قرار نمی‌گیرند.

 ظروف گیاهی چه مزایایی دارند؟

برای اینکه بهتر متوجه شویم چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم، باید از مزایای استفاده از آن نیز آگاه باشیم. ما می‌دانیم استفاده از ظروف غذاخوری سازگار با محیط زیست، یکی از گام‌های عملی است که می‌توانید برای کمک به محیط زیست انجام دهید، اما این تازه شروع مزایای ظروف گیاهی است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به تمام مزایای آن بیندازیم.

ردپای کربن را کاهش می‌دهند

ردپای کربن به معنی مقدار گازهای گلخانه‌ای است که در نتیجه فعالیت‌های انسانی در محیط منتشر می‌شود. چرخه عمر هر محصولی مراحل مختلفی را طی می‌کند، از استخراج مواد اولیه گرفته تا مرحله تولید، حمل و نقل، استفاده و پایان چرخه عمر. در هر یک از این مراحل، مقدار معینی کربن در محیط آزاد می‌شود. این در حالی است که در ظرف گیاهی سازگار با محیط زیست، انتشار کربن کلی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در مهم‌ترین مرحله یعنی در مرحله‌ی پایان عمر، میزان تولید کربن از ظروف گیاهی تقریباً به حد صفر می‌رسد، زیرا با دفن ظروف گیاهی تولید شده با خمیر ویرجین در خاک، این ظروف عرض مدت کوتاهی تجزیه شده و به کود مغذی گیاهان تبدیل می‌شوند.

میزان تولید کربن ظروف گیاهی تقریباً به صفر می‌رسد.
میزان تولید کربن ظروف گیاهی تقریباً به صفر می‌رسد.

ظروف گیاهی عاری از سموم و آلرژن هستند

در این بخش از مقاله «چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم؟» بهتر است به این مطلب اشاره کنیم که ظروف پلاستیکی از مواد مصنوعی و شیمیایی تولید می‌شوند که بعضاً برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مضر هستند. از آن طرف، اکثر بسته‌بندی‌های گیاهی، زیست تخریب‌پذیر و غیرسمی هستند و از مواد غیرحساسیت‌زا ساخته شده‌اند. بسیاری از مردم در مورد استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نگرانند و علاقه‌مندند بدانند ظروف غذاخوری آنها از چه چیزی ساخته شده و آیا روی سلامت آنها تأثیر منفی دارد یا خیر؟

متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهند بسیاری از ظروف پلاستیکی از مواد و پلیمرهایی ساخته شده‌اند که در مواجهه با برخی از مواد غذایی (بخصوص در دمای بالا)، ترکیباتی سمی از خود آزاد می‌کنند. این در حالی است که تا کنون در ظروف گیاهی، نشانی از مسمومیت یا ایجاد حساسیت غذایی دیده نشده است.

ظروف گیاهی زیست تخریب‌پذیر هستند و بازیافت آنها ساده‌تر است

علاوه بر کاهش ردپای کربن، ظروف گیاهی تولید شده با خمیر باگاس در ایجاد تأثیر مثبت روی محیط زیست، حتی در آخرین مرحله از چرخه عمر خود مفید هستند. این ظروف زیست تخریب‌پذیرند؛ یعنی پس از مدت کوتاهی توسط عوامل زیستی و باکتری‌ها تجزیه شده و به خاک باز می‌گردند. این در حالی است که دفع ظروف پلاستیکی به انرژی و هزینه بسیار بیشتری نیاز دارد؛ طوری که زباله‌های پلاستیکی می‌توانند یک منطقه را برای بیش از 100 سال آلوده کنند و امکان زراعت یا زندگی در آن منطقه را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: بازیافت ظروف یکبار مصرف

مزایای استفاده از ظروف گیاهی در کسب و کارها

تا این‌جا دیدیم که چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم، حال باید ببینیم که یک ظرف گیاهی خوب چه مزایایی در کسب و کارها دارد. فرض کنید یک نظرسنجی انجام داده‌اید و متوجه شده‌اید 70% مشتریان شما از غذای خاصی که سرو می‌کنید بیزارند. از سرو کردن آن غذا دست می‌کشید، درست است؟ به طور کلی کسانی که در صنعت تهیه غذا هستند، می‌دانند موفقیت کسب و کارشان با خوشحالی مشتریانشان گره خورده است. پس چه می‌شود اگر به شما بگوییم 77% مردم جهان می‌خواهند در جهانی تمیزتر زندگی کنند؟ فراتر از این، 83% از مردم در کشورهای پیشرفته به نوعی زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند، بیش از 45% از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف اجتناب می‌نمایند و 72% انگیزه دارند سیاره‌ای بهتر برای فرزندانشان باقی بگذارند.

بنابراین می‌بینیم که روند رو به رشدی برای مراقبت از محیط زیست بین مردم وجود دارد و چه بخشی از این جنبش باشید و چه نباشید، با روی آوردن به ظروف گیاهی می‌توانید مشتریان خود را خوشحال‌تر کنید. به طور کلی، استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی و گیاهی تصویر بسیار بهتری را از شما به جامعه نشان می‌دهد. در هر کسب و کاری که هستید، اگر با ظروف یکبار مصرف سر و کار دارید، با انتخاب ظروف گیاهی اولا به خود، جامعه، محیط زیست و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم احترام بگذارید و ثانیاً، با القای این موضوع که نسبت به محیط زیست و سلامت مشتریان خود اهمیت قائل هستید، کسب و کار خود را رونق ببخشید!

ظروف کاغذی بایدا، حافظ محیط زیست
ظروف کاغذی بایدا، حافظ محیط زیست

 چرا باید از باگاس در تولید ظروف گیاهی استفاده کرد؟

خوشبختانه در دهه‌های اخیر محققان برای یکی از بخش‌های نیشکر، کاربرد مفیدی یافتند. باگاس یا محصول باقی‌مانده ساقه نیشکر که پیش از این سوزانده شده یا دور ریخته می‌شد، در حال حاضر به شکل وسیعی در ساخت ظروف گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولات ساخته شده با باگاس، هیچ اثر مخربی روی محیط زیست ندارند و از آن‌جا که در تولید نیشکر مقادیر زیادی از باگاس به دست می‌آید، می‌توان از آنها به طور گسترده‌ در ساخت انواع ظرف یکبار مصرف گیاهی استفاده نمود.

محصولات ساخته شده با باگاس در مقابل آب، روغن و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و در مواجهه با هر نوع ماده غذایی و در هر دمایی (در محدوده غذاهای مختلف، از غذای یخ‌زده گرفته تا سوپ یا آبگوشت داغ) پایداری خود را حفظ کرده و هیچ‌گونه مواد سمی آزاد نمی‌کنند. همچنین ظروف ساخته شده با باگاس در مدت کوتاهی کاملاً در طبیعت تجزیه می‌شوند و حتی می‌توان از آنها به عنوان کود گیاهی برای درختان استفاده کرد! از آن‌جایی که در تولید ظروف گیاهی با باگاس از هیچ نوع ماده شیمیایی و نفتی استفاده نمی‌شود، شما می‌توانید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و غذای خود را با خیال راحت و بدون ترس از تغییر مزه یا وجود عوامل سرطان‌زا میل بفرمایید.

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

کاسه سوپ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف هات داگ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 10 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 9 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 8 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 7 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 6 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف چهار خانه

ظرف بسته‌بندی یکبارمصرف

ظرف پروتئین

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف کاپ کیک

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به شما بگوییم چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم! استفاده از ظروف گیاهی تقریباً از هر نظر نسبت به ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ارجحیت دارد. ظروف گیاهی، ظروفی زیست تخریب‌پذیر هستند و طبیعت را آلوده نمی‌کنند، کربن کمتری را در طول عمر خود تولید کرده و هوا را آلوده نمی‌کنند، برای بدن انسان سمی یا حساسیت‌زا نیستند و می‌توانند جهان را برای فرزندان و نسل‌های بعدی شما زیباتر کنند.

منبع +++

1 دیدگاه برای “چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم؟

  1. اشتراک ها: بازیافت ظروف یکبار مصرف؛ مدت زمان تجزیه ظروف پلاستیکی - بایدا، سرنوشت سبز فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟