نوشیدنی های دوست داشتنی بر پایه قهوه که کافی است، یکبار امتحان کنید

نوشیدنی های دوست داشتنی بر پایه قهوه که کافی است، یکبار مصرف کنی!

عطر قهوه به عنوان یک از عطرهای بهشتی که بوئیدنش نشاط آور است، می تواند پایه و اساس نوشیدنی های خوشمزه ای قرار گیرد که نه تنها شما را از خواب بیدار می کند بلکه می تواند از همان لحظات اول روزتان را پر از هیجان و شادی سازد.

پودر قهوه زمانی که تحت فشار قرار گیرد، قابلیت های فراوانی پیدا می کند که با اندکی تغییر در تعداد شات، مدت زمان دم کشیدن، اضافه کردن آب، خامه یا پودر شکلات، طعم و مزه ای متفاوت پیدا می کند که به عنوان بخش شادی آور برنامه روزانه افراد بسیار پرطرفدار و محبوب می باشد.

نوشیدنی هایی که بر پایه قهوه هستند، معمولا از گستردگی فراوانی برخوردارند که در کافه ها تحت عناوین مختلف سرو  می شوند. در اینجا ما به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

 

1.اسپرسو ( Espresso)

ساده ترین نوشیدنی بر پایه قهوه که از یک شات یا همان 28 گرم قهوه ریز آسیاب شده تشکیل می شود و سریع ترین قهوه ای است که به روش دم کردن به دست می آید. Short Black یا همان اسپرسو در ساده ترین حالت شامل یک شات اسپرسو در یک فنجان اسپرسو داغ می باشد.

 

2.دابل اسپرسو ( Doppio )

اگر برای شروع روزتان نیاز به تقویت و انرژی بیشتری دارید، قهوه دابل اسپرسو یا Doppio که از مقدار بیشتری پودر قهوه درست می شود، بهترین گزینه ممکن خواهد بود. این نوشیدنی از دو شات اسپرسو در یک فنجان تهیه می شود.

 

3.اسپرسو ماکیاتو  ( Espresso Macchiato )

این نوشیدنی که بسیار شبیه به یک شات اسپرسو می باشد؛ معمولا به دو شکل سرو می گردد:

 

· ماکیاتوی کوتاه ( Short Macchiato  )

ماکیاتوی کوتاه همان اسپرسوی معمولی است که مقداری شیر بخار داده شده به حالت کف بر روی آن قرار می گیرد تا طعم تند اسپرسو را بگیرد. تنها نکته مهم در تهیه ماکیاتوی کوتاه رعایت قانون یک سوم هاست. قانون یک سوم یعنی تشکیل سه سطح با سه رنگ مختلف. سطح زیرین اسپرسو، سطح میانی ترکیب اسپرسو و شیر، سطح بالایی شیر بخار داده شده

 

· ماکیاتوی بلند ( Long Macchiato  )

ماکیاتوی کوتاه با اسپرسوی دابل شات، ماکیاتوی بلند است. در این دستور علاوه بر رعایت قاعده یک سوم ها، نکته مهم قرار دادن کف و شیر روی اسپرسو و سپس برگرداندن فنجان یا لیوان در جهت عقربه های ساعت است. تکرار این عمل باعث ترکیب خوب شیر و اسپرسو می شود.

 

4.آمریکانو ( Americano )

ترکیب آب داغ و یک شات اسپرسوی گرفته شده روی آب داغ، نوشیدنی خوشمزه امریکانو یا Long Black  را می سازد. البته در صورت تمایل امکان اضافه کردن شیر یا جایگزین های شیر به این نوشیدنی هم وجود دارد، ولی رسپی اصلی این نوشیدنی غلیظ همان ترکیب آب داغ و اسپرسو می باشد.

 

5. لانگو ( Lungo )

لانگو یک کلمه ایتالیایی به معنی طولانی است که ظاهری شبیه به امریکانو دارد ولی با طعمی کاملا متفاوت. در این نوشیدنی آب بیشتری مصرف می شود که طعم ملایمتری نسبت به اسپرسو به آن می بخشد؛ ولی چون زمان عصاره گیری در این نوع قهوه طولانی تر از امریکانو می باشد، کمی تلخ تر بوده که شاید همین موضوع نیز باعث شده تا این نوشیدنی کم طرفدار باشد.

 

6.کافه لاته  (  Caffe Latte )

این نوشیدنی پرطرفدار که طعم شیرین تری نسبت به اسپرسو دارد، به اختصار لاته گفته می شود که به اسپرسو شیر بخار دیده و فوم شیر اضافه می شود. این نوشیدنی کلاسیک یکی از محبوب ترین نوشیدنی های اسپرسو به شمار می آید که منشا ایتالیایی داشته و ایتالیایی ها از آن فقط برای صبحانه استفاده می کنند.

 

7.پیکو لاته ( PiccolO Latte )

پیکو لاته یک شات ریسترتو از اسپرسو است که روی آن شیرگرم قرار دارد. این نوشیدنی که در ایتالیایی به معنای لاته کوچک است در فنجان اسپرسو سرو می گردد و برای آن دسته از افرادی که از نوشیدن مکرر نوشیدنی های کافئین دار لذت می برند، بسیار مناسب می باشد.

 

8.لاته ماکیاتو ( Latte Macchiato )

این نوشیدنی که در نتیجه تغییر در نسخه اسپرسو بدست می آید؛ شامل یک سوم تا نصف فنجان شیر بخار داده شده و یک شات اسپرسو می باشد. به عبارتی دیگر لاته ماکیاتو یک فنجان قهوه بزرگ سرد یا داغ می باشد.

 

9.کاپوچینو   ( Cappuccino )

قهوه کاپوچینو که بسیار شبیه لاته است کف بیشتری دارد و بر روی آن کف شکلات پودر شده ریخته می شود. البته نکته مهم در سرو کاپوچینو، سرو آن در فنجان سرامیکی می باشد.

 

10.موکا ( Mocha )

ترکیبی از کاپوچینو و هات چاکلت، نوشیدنی خوشمزه موکا را می سازد که برای تهیه آن پودر شکلات را با یک شات اسپرسو ترکیب کرده و به آن شیر بخار داده شده و کف اضافه می کنند. البته اگر تمایل داشته باشید می توانید روی موکای شیرینتان را با خامه فرم گرفته شده؛ تزئین کنید و به عنوان یک دسر برای بعد از غذا استفاده نمایید.

 

11.فلت وایت ( FlaT White )

این نوشیدنی نیوزیلندی بسیار شبیه کاپوچینو می باشد، با این تفاوت که روی این نوشیدنی کف یا شکلات قرار نمی گیرد. برای تهیه این نوشیذنی یک شات قهوه اسپرسو را در فنجان بریزید و به آن شیر بخار دیده؛ بدون فوم شیر اضافه کنید.

 

12.پیکولو لاته  ( Piccolo Latte  )

پیکولو لاته همان قهوه لاته در فنجان اسپرسو می باشد که دو روش برای تهیه آن وجود دارد: یکی با یک شات اسپرسو و دیگری با یک شات ریسترتو.

 

13.ریسترتو   ( Ristretto  )

برای درست کردن ریسترتو یک شات اسپرسوی استاندارد را با نصف آبی که به طور معمول برای درست کردن اسپرسو استفاده می شود، ترکیب کرده و قبل از زرد شدن اسپرسو در حالی که غلظت متوسط پیدا کرده است؛ دستگاه را متوقف کنید. نتیجه کار یک قهوه غلیظ و تیره و البته خوشمزه خواهد بود. در کافی شاپ ها معمولا ریسترتو را با یک لیوان آب سرو می کنند که می توانید بین جرعه ها بنوشید.

 

14.کورتادو (  Cortado )

این نوشیدنی که منشا اسپانیایی دارد اساسا بر روی قهوه و شیر می باشد. در این نوشیدنی مقادیر مساوی اسپرسو و شیر بخار پز با هم ترکیب می شوند و طعم و بافتی متفاوت را ارئه می کنند. در کورتادو شیر بخار داده می شود ولی کفی یا کف دار نیست، به همین خاطر این نوشیدنی ظاهری براق با بافتی صاف دارد.

 

15.آفوگاتو ( Affogatto )

آفوگاتو در اصل یک دسر تابستانی پرطرفدار بر پایه قهوه می باشد که بسیار پرطرفدار و هیجان انگیز می باشد. در این دسر یک اسکوپ بزرگ بستنی وانیلی را درون یک فنجان حاوی یک یا دو شات اسپرسو قرار یم دهند.

البته علاوه بر نوشیدنی های ذکر شده، نوشیدنی های زیادی هستند که از ترکیب شات های مختلف اسپرسو با قهوه دمی تهیه می شوند مانند اسپرسوی چشم قرمز، اسپرسوی چشم سیاه، اسپرسوی چشم تنبل، قهوه بلک تای، گالائو و … .

امروزه به لطف پیشرفت فناوری و تولید لیوان های کاغذی با کیفیت می توان این نوشیدنی های هیجان انگیز را در هر کجا که دوست داشتید سفارش دهید و به صورت داغ و خوشمزه تحویل بگیرید. زیرا این لیوان های کاغذی به صورت دو جداره تهیه می شوند و ضمن این که دست را نمی سوزانند، می توانند تا مدت زمان قابل توجهی نوشیدنی سرو شده را نیز گرم نگه دارند. البته از نظر سلامت هم دغدغه ای نداشته باشید و سرو نوشیدنی های گرم در این لیوان کاغذی یکبار مصرف نه تنها برای سلامتی شما ضرری نخواهد داشت بلکه به علت قابلیت بازیافتی، هیچ آسیبی به محیط زیست هم وارد نمی کند.

منبع: صنایع سلولزی بایدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟