رنگ صنعتی عامل بوی بد ظروف کاغذی یکبار مصرف

شاید شما هم جزء افرادی هستید که حس بویایی بسیار خوبی دارید و هنگام نوشیدن چای یا قهوه، وقتی لیوان های کاغذی را به سمت دهان خود نزدیک می کنید از بوی بدی که به مشام می رسد، اذیت می شوید؟ این موضوع حتی می تواند باعث شود تا در بعضی شرایط؛ حس کنید طعم قهوه یا نوشیدنی تان کاملا فرق کرده و لذت همیشگی را ندارد؟

اگر شما هم علاقمندید تا بدانید دلیل اصلی این بوی بد ظروف کاغذی یکبار مصرف از کجاست و چگونه می توان ظروفی را انتخاب نمود که این بوی بد را نداشته باشند، تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید:

 

تاثیر رنگ بر طعم و مزه غذا

تحقیقات گوناگون انجام شده بر روی تاثیر رنگ بر طعم و مزه غذا، ثابت کرده است که ظاهر زیبا و خوش رنگ یک غذا و یا یک نوشیدنی؛ در مزه و طعم آن نقش مهمی دارد. به طوری که شاید خود شما هم تجربه کرده باشید وقتی در یک رستوران مجلل و شیک، یک غذای گارنیش شده را در بشقابی زیبا میل کنید، طعم لذیذتر و حس بهتری را تجربه می کنید که پیش از این هرگز نسبت به یک غذای معمولی نداشته اید.

در واقع؛ این بخشی از ذات و سرشت انسان است که طعم و مزه غذاها را با کمک تمام حواس خود بهتر و دقیق تر درک می کند. به همین خاطر طعم قهوه در یک لیوان کاغذی خوش رنگ، خوش طعم تر از مزه ی قهوه ای است که در یک لیوان کاغذی سفید معمولی سرو می گردد. در مورد غذاها هم کاملا شرایط به همین منوال است و طعم و مزه غذاها در بشقاب ها و ظرف های خوش رنگ و لعاب؛ دلچسب تر و لذیذتر خواهد بود.

ولی با این وجود امکان دارد هنگام نوشیدن قهوه داغ در یک لیوان کاغذی یکبار مصرف خوش رنگ و زیبا، بوی بدی به مشام شما برسد که حس بویایی شما را مختل کرده و طعم قهوه را بسیار بد نشان دهد.

 

چرا ظروف کاغذی رنگی پرطرفدار هستند؟

ظروف یکبار مصرف کاغذی با قابلیت های خاص و ویژه، جایگاه منحصر بفردی در زندگی های مدرن امروزی دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، محصولات ارائه شده در این عرصه تغییرات محسوس و قابل توجهی داشتند. ظروف یکبار مصرف کاغذی رنگی که از جدیدترین و زیباترین ظروف موجود در بازار هستند، به خاطر رنگ های زیبا و دلفریب شان نه تنها مورد توجه خاص و عام بوده بلکه با تنوع بالا توانسته اند گوی سبقت را از سایر محصولات ربوده و زینت بخش مجالس و محافل مختلف گردند.

البته شاید شما هم شنیده باشید که بهتر است برای غذاها و نوشیدنی های داغ از ظروف رنگ آمیزی شده کاغذی استفاده نکنید؛ زیرا زمانی که غذای داغ در داخل ظرف یکبار مصرف رنگی ریخته می شود؛ این رنگ ها در داخل غذا حل شده و وارد بدن می شوند که نه تنها برای بدن مضر بوده بلکه باعث ایجاد بوی بد و تغییر در طعم و مزه غذا می شود.

 

عامل اصلی بوی بد ظروف یکبار مصرف کاغذی

هم اکنون نزدیک به 5 هزار کارخانه و کارگاه تولید ظرف یکبار مصرف در کشور وجود دارد که تنها 300 مورد آنها مجوز فعالیت دارند. این بدان معناست که بسیاری از ظروف یکبار مصرف موجود در بازار نه تنها از کیفیت لازم برخوردار نبوده بلکه از مواد اولیه نامناسب و بی کیفیت که برای سلامت انسان ها مضر میباشد، تهیه می شوند.

با توجه به نکاتی که در تهیه و تولید همه ظروف کاغذی قابل توجه و مهم هستند، مهم ترین دلایل بوی بد ظروف کاغذی یکبار مصرف را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود که برای آشنایی بیشتر؛ روند تولید را در مراکز غیر مجاز و کارخانه های استاندارد با هم مقایسه کردیم:

  1. کیفیت مواد اولیه

یکی از نکات مهم در تولید ظروف کاغذی یکبار مصرف، جنس آنها می باشد که باید ممتاز و مرغوب بوده و قابلیت نگهداری مواد غذایی در دمای بالا را داشته باشد. علاوه بر این لازم است این ظروف در طبیعت بازیافت شده و اثرات زیان باری بر روی جسم و جان افراد باقی نگذارند.

  •   در کارگاه های غیر مجاز:

استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و بی کیفیت که می تواند قیمت تمام شده محصول را بسیار کاهش دهد، یک امر رایج در کارگاه های غیر مجاز می باشد، زیرا از یک سو، سود فراوانی را نصیب تولید کننده سودجو می کند و از سوی دیگر بیماری های جسمی و روحی فراوانی را نصیب مصرف کننده ی از همه جا بی خبر خواهد کرد.

  •   در کارخانه های استاندارد:

در کارخانه های رسمی قطعا ظروف یکبار مصرف کاغذی در شرایط استاندارد تولید می شوند که در برابر حرارت مقاومت صددرصد خواهند داشت. زیرا تنها چنین شرایطی می توان مانع نفوذ عناصر سمی در مواد غذایی شده و با حفظ طعم و مزه غذا، تا حدی خیال مصرف کننده را از جانب مضرات این نوع ظروف راحت کند.

برای این که مطمئن شوید ظروف یکبار مصرف کاغذی مورد نظر شما در شرایط استاندارد تهیه شده، به پروانه بهداشت تولید کننده که در زیر آن درج شده توجه کنید. زیرا ظروفی که کدها و علائم تائید شده وزارت بهداشت را دارند نسبتا بی خطرند.

  1. نوع رنگ مصرفی

اضافه کردن رنگدانه در فرایند ساخت به ظرف کاغذی یکبار مصرف می تواند باعث ایجاد فعل و انفعالاتی گردد که زمانی که ماده غذایی گرم در آن ریخته می شود، به همان صورت اولیه یا به فرم شیمیایی دیگری تغییر شکل پیدا کرده و به داخل مواد غذایی نفوذ کرده و نه تنها طعم آنها را تغییر دهد بلکه سلامت مصرف کننده را نیز به خطر بیاندازد.

  •   در کارگاه های غیر مجاز:

رنگ های صنعتی ارزان قیمت که معمولا از سوی سودجویان مورد استفاده قرار می گیرد، دارای سرب می باشد که از قیمتی به مراتب پایین تر از رنگ های خوراکی برخوردار است. به همین خاطر تولید کننده غیر مجاز برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول و سود بیشتر از رنگ صنعتی استفاده می کند که ضررهای زیادی برای مصرف کننده خواهد داشت.

البته علاوه بر نوع رنگ مصرفی، میزان و درصد رنگدانه های مصرفی نیز نقش بسیار مهمی در این فرایند بازی می کند و لازم است مقدار رنگ مصرفی در ظروف نیز کاملا بر اساس استاندارد تعیین شده باشد.

  •   در کارخانه های استاندارد:

در کارخانه های استاندارد، برای چاپ تصویر و یا نوشته بر روی ظروف کاغذی از رنگ های خوراکی که در بازار به رنگ فودگرید معروف هستند، استفاده شود. زیرا رنگدانه های Food grade که جهت کاربرد در بسته بندی موارد خوراکی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند، بهترین گزینه برای تهیه ظروف کاغذی رنگی می باشد که باید از مراکز تولید داخلی که دارای پروانه ساخت هستند و یا مراکزی که دارای مجوز ورود اداره کل می باشند، تهیه شود.

نحوه انتخاب ظروف بدون بوی بد

ظروف کاغذی یکبار مصرفی که با استفاده از رنگ صنعتی تولید می شوند، بسیار مضرتر از ظروف پلاستیکی بوده و آسیب جدی به سلامت افراد می زنند که کمترین آن از کار افتادن کلیه می باشد. درست است که این ظروف بسیار ارزان تر از ظروف استاندارد هستند؛ ولی قطعا هزینه درمان و تجهیزات پزشکی برای جبران صدمات ناشی از استفاده از ظروف یکبار مصرف نامناسب برای مصرف کننده بسیار قابل توجه و گران خواهد بود.

به همین خاطر لازم است برای حفظ سلامت خود و عزیزانتان حتما به دنبال انتخاب یک محصول باکیفیت و عالی باشید. تشخیص این که لیوانی با استفاده از رنگ صنعتی تولید شده بسیار راحت و ساده می باشد، تنها کافی است به موارد ذیل توجه کنید:

  •       داخل لیوان را بو کنید، اگر بویی شبیه به رنگ یا نفت می دهد، به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.
  •       به علائم اختصاری که در کف ظرف یکبار مصرف حک شده؛ توجه کنید تا از استاندارد بودن، نوع مصرف و کاربرد ظروف؛ مطلع گردد. استفاده از ظروفی که علامت استاندارد ندارند؛ به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرات منفی زیادی بر سلامت جسم و جان افراد خواهند داشت.

پیشنهاد ویژه

درست است که در حال حاضر به دلیل پرکاربرد بودن ظروف یکبار مصرف و راحتی و آسایشی که این محصولات متنوع و زیبا برای بشر به ارمغان آورده؛ نمی توان جهانی بدون این ظروف را تصور کرد، ولی می توان با استفاده درست و بهینه از این محصولات کمترین آسیب را به خود و طبیعت اطرافمان وارد کنیم.

تجزیه پذیر بودن ظروف کاغذی یکبار مصرف از برندهای معتبری که محصولات خود را در شرایط استاندارد و مناسب تولید می کنند؛ این امکان را برای همگان فراهم نموده تا بدون دغدغه و نگرانی از این ظروف در جشن ها، میهمانی ها، مراسمات ملی و مذهبی و … استفاده کنند و از راحتی و آسایشی که این محصولات به ارمغان آورده اند، لذت ببرند.

البته در حال حاضر بهترین ظروف یکبار مصرف موجود در بازار، ظروف گیاهی هستند که از باگاس تهیه شده و بعد از پنج تا شش ماه بدون هیچ آسیب زیست محیطی، تجزیه می شوند. این ظروف که عاری از هر گونه اثرات مضر و واکنش های شیمیایی بعد از تماس با مایعات و غذاهای داغ هستند، به خوبی در برابر حرارت مقاوم بوده و هیچ آسیبی به انسان ها و طبیعت وارد نمی کنند. به همین خاطر لازم است تا با فرهنگ سازی درست، خیلی زود جایگزین ظروف پلاستیکی و کاغذی یکبار مصرف شوند.

منبع:صنایع سلولزی بایدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟