بهترین نوع ظروف یکبار مصرف کدامند؟!

برسی بهترین نوع ظروف یکبار مصرف

بسیاری از کاربران به جای استفاده از ظروف سنگین و شکستنی معمولی، ترجیح می‌دهند از انواع ظروف یکبار مصرف استفاده کنند. این ترجیحات زمانی پررنگ‌تر می‌شود که پای یک مهمانی یا جشن اساسی در میان باشد. آن وقت است که تنها انتخاب ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه برای پذیرایی از حجم قابل توجهی از مهمانان، فقط و فقط به ظروف یکبار مصرف ختم می‌شود. اما در میان حجم بسیار زیاد برندها و انواع ظروف یکبار مصرف، کدام یک بهتر است و کدام می‌تواند شما را در برپایی جشن‌ها، اعیاد یا مهمانی‌های مهم همراهی کند؟ بهترین نوع ظروف یکبار مصرف با چه دسته‌بندی‌ها و موضوعاتی از یکدیگر تفکیک می‌شوند و چطور می‌توان بهترین آن‌ها را انتخاب نمود؟

با توجه به اینکه ظروف یکبار مصرف موجود در بازار از مواد تشکیل‌دهنده مختلفی ساخته شده‌اند و هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خودشان هستند، بهتر است از یک راهنمای مختصر استفاده شود. هدف این مقاله هم این است که بهترین ظروف یکبار مصرف را مورد بررسی قرار دهد تا شما را در خرید ظروف یکبار مصرف یاری کند. با ما همراه باشید تا به جست‌وجوی بهترین ظروف یکبار مصرف (از لحاظ جنس، از لحاظ طرح و…) برویم.

بررسی بهترین نوع ظروف یکبار مصرف، بر اساس توصیه سازمان بهداشت

پیش از اینکه بخواهیم به دسته‌بندی خاصی از توصیه‌های سازمان‌های بهداشتی بپردازیم، باید به یک نکته بسیار مهم در مورد ظروف یکبار مصرف اشاره کنیم. نکته‌ای که می‌خواهیم در مورد آن به بحث بنشینیم، دغدغه اصلی سازمان‌های بهداشت جهانی است.

مواد تشکیل‌دهنده ظروف پذیرایی یکبار مصرف معمولی و پلاستیکی، اغلب از گرانول‌های پتروشیمی و فراورده‌های نفتی است. همین قضیه باعث می‌شود انسان و محیط اطراف او دچار بیماری‌ها و آسیب‌هایی شود که جبران آن‌ها بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

گرانول‌های پتروشیمی و فراورده‌های نفتی به کار رفته در ساختار ظروف پلاستیکی یکبار مصرف باعث می‌شود این ظروف در برابر حرارت، موادی سمی و مضری از خود بروز دهند که برای سلامتی انسان بسیار خطرناکند. از طرفی، این ظروف اگر به صورت آزادانه در محیط زیست رها شوند، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند و همین قضیه باعث می‌شود تا سازمان بهداشت نسبت به استفاده این ظروف حساس باشد.

بهترین نوع ظروف یکبار مصرف از نظر سازمان بهداشت، ظروفی هستند که از گرانول‌های گیاهی یا ساختار کاغذی ساخته شده‌اند و آسیب بسیار کمتری را به محیط اطراف وارد می‌کنند؛ برای مثال، ظروف یکبار مصرف گیاهی به هیچ عنوان آسیبی به سلامت انسان وارد نمی‌کنند و می‌توان روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 9 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 8 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 7 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 6 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف چهار خانه

ظرف بسته‌بندی یکبارمصرف

ظرف پروتئین

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

کاسه سوپ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف هات داگ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 10 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف کاپ کیک

از طرفی، این ظروف حدود 3 الی 6 ماه در محیط آزاد تجزیه می‌شوند و دیگر لازم نیست نگران تجزیه نشدن یا آسیب‌ رساندن آن‌ها به محیط زیست باشید. با توجه به اینکه سایر ظروف یکبار مصرف از چنین ساختاری برخوردار نشده‌اند، بهتر است پیش از خرید هر ظرف یکبار مصرف، به تأییدیه بهداشتی آن نگاهی داشته باشید.

بررسی بهترین ظروف بر اساس جنس

بهترین ظروفی که با عنوان یکبار مصرف در اختیار شما قرار می‌گیرند، علائم اختصاری مخصوصی دارند که جنس آن‌ها را به شما نشان می‌دهد. با افزایش شناخت خود از این علائم اختصاری، می‌توانید بدانید کدام یک از ظروف یکبار مصرف مورد نظر شما دارای کیفیت مورد نظر هستند و می‌توانند سلامتی شما را تأمین کنند.

در این بخش از مقاله، تصمیم گرفته‌ایم این علائم را برای شما شرح دهیم تا هر گاه که ظروف یکبار مصرف را خریداری کردید، بتوانید تشخیص دهید کدام یک از آن‌ها می‌توانند برای مصارف مورد نظر شما سالم و البته بهینه باشند. یکی از مهم‌ترین علائمی که باید آن را مد نظر داشته باشید، علامتی است که به صورت مشخص، ظروف پلی پروپیلن را نشان می‌دهد. این ظروف همان ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستند که انواع مختلفی دارند و جنس آن‌ها می‌تواند تعیین‌کننده نوع و ضرورت مصرف آن‌ها باشد.

برای مثال اگر در ظروف یکبار مصرف با علامت PP یا PP5 روبه‌رو شدید، باید بدانید این ظروف از نوع پلاستیکی و پلی پروپیلن هستند. از طرفی، باید به این مطلب توجه کنید که اگر علامت PS درج شده بود، نباید از آن‌ها برای مواد غذایی یا مایعات داغ استفاده نمایید. واژه PS مخفف ظروف ساخته ‌شده توسط مواد اولیه پلی استایرن است و نشانگر آن است که این ظرف نمی‌تواند دمایی بیشتر از 60 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. از جمله بهترین نوع ظروف یکبار مصرف که لازم نیست به دنبال علائم اختصاری مجاز برای استفاده از آن‌ها باشید، ظروف یکبار مصرف گیاهی هستند.

ظروف تهیه شده از پلی استایرن نمی‌تواند دمایی بیش از 60 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.
ظروف تهیه شده از پلی استایرن نمی‌تواند دمایی بیش از 60 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

همان‌طور که اشاره کرده بودیم، جنس ظروف یکبار مصرف مقوله بسیار مهمی است و می‌تواند به صورت مستقیم روی سلامت انسان تأثیر بگذارد. ظروف یکبار مصرف گیاهی از جمله ظروفی هستند که در برابر دمای بالا مقاومت دارند و بهترین گزینه برای سرو انواع مایعات داغ محسوب می‌شوند.

البته نکته بسیار مهمی که باید در مورد ظروف یکبار مصرف گیاهی مد نظر قرار دهید، تشخیص نوع تقلبی از اصل آن است. اگر ظرف یکبار مصرف مورد نظر شما از نوع گیاهی باشد، اما لایه PE در قسمت داخلی آن قرار بگیرد، حتماً حین سرو غذا یا نوشیدن مایعات با مشکلاتی، از جمله مهاجرت مونومرهای لایه PE مواجه خواهید شد که به صورت مستقیم بر سلامتی شما تأثیر سوء خواهد داشت.

ظروف یکبار مصرف گیاهی بهترین گزینه برای نوشیدن انواع مایعات داغ هستند.
ظروف یکبار مصرف گیاهی بهترین گزینه برای نوشیدن انواع مایعات داغ هستند.

مهم‌ترین کاری که در مورد تشخیص بهترین نوع ظروف یکبار مصرف گیاهی باید انجام دهید، این است که شماره پروانه ساخت زیر لوگوی سیب سلامت سازمان غذا و دارو را چک کنید تا به صورت حک‌ شده و خوانا در قسمت زیرین ظروف یا لیوان قابل رؤیت باشد.

بیشتر بخوانید: مواد اولیه ظروف گیاهی

بررسی بهترین ظروف بر اساس نوع کیفیت مواد اولیه

مواد اولیه تشکیل‌دهنده ظروف یکبار مصرف، نشانگر نوع ساختار آن‌هاست و بر اساس آن می‌توان تشخیص داد که یک ظرف یکبار مصرف می‌تواند خوب باشد یا خیر. برای مثال، بهتر است به همان ظروف پلاستیکی یکبار مصرف گریزی بزنیم تا مواد اولیه آن را مورد بررسی قرار دهیم.

همان‌طور که اشاره کرده بودیم، با استفاده از فراورده‌های نفتی از جمله گرانول‌های پتروشیمی مثل: پلی پروپیلن، پلی استایرن و پلی وینیل کلراید می‌توان ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را ساخت. چنانچه بسته‌بندی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارای علامت PVC باشند، بهتر است از آن برای نگهداری یا سرو مواد غذایی استفاده نشود؛ زیرا این ظروف امکان آزاد شدن ترکیبات کلر را فراهم خواهند کرد.

ظروف یکبار مصرف گیاهی مشخصاً از گرانول‌های گیاهی ساخته می‌شوند.
ظروف یکبار مصرف گیاهی مشخصاً از گرانول‌های گیاهی ساخته می‌شوند.

به طور کلی، ظروف یکبار مصرف بر اساس مواد اولیه تشکیل‌دهنده به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه شیمیایی
  • ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه گیاهی
  • ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه کاغذی
  • ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه بازیافتی
  • ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه فوم

ظروف یکبار مصرف گیاهی به صورت مشخص از مواد اولیه‌ای با عنوان گرانول‌های گیاهی (شامل نشاسته ذرت و دیگر گیاهان) ساخته شده‌اند. در صورتی که تولیدکننده بخواهد ساختار این ظروف گیاهی یکبار مصرف را تقویت کند، اسیدهای چرب گیاهی یا موم به آن‌ها اضافه می‌کند تا مواد اولیه آن با کیفیت و بادوام شوند.

ظروف یکبار مصرف فومی هم به صورت مشخص از مواد اولیه‌ای با عنوان EPS یا PolyStyrene Foam ساخته می‌شوند که نباید حرارت بالای 60 درجه را تجربه کنند؛ چرا که در صورت مواجهه با مایعات یا مواد غذایی بسیار داغ، می‌توانند مواد شیمیایی را وارد بدن انسان کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین جنس ظروف گیاهی

بررسی بهترین ظروف بر اساس طرح

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین نوع ظروف یکبار مصرف موجود در بازار این است که می‌توان طرح‌های مختلفی را روی ساختار آن‌ها چاپ نمود. برای مثال ظروف یکبار مصرف کاغذی، پتانسیل چاپ انواع طرح‌ها و تبلیغات را دارند و با توجه به ساختار آن‌ها می‌توان هر چیزی را مد نظرتان است، روی آن چاپ کنید. همین ویژگی‌ باعث شده شرکت‌های تولیدکننده ظروف یکبار مصرف کاغذی با دریافت انواع تبلیغات، کسب درآمد جداگانه‌ای هم داشته باشند.

ظروف یکبار مصرف کاغذی با پتانسیل چاپ انواع طرح‌ها، تبلیغات و ...
ظروف یکبار مصرف کاغذی، با پتانسیل چاپ انواع طرح‌ها، تبلیغات و …

یکی دیگر از ویژگی‌های ظروف و انواع لیوان‌ کاغذی تک جداره و لیوان کاغذی دوجداره، امکان نزدیک کردن حس مشتریان به نوع مایعاتی است که می‌نوشند. برای مثال اگر شما یک کافی‌شاپ دارید، می‌توانید از لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف با طرح قهوه استفاده کنید تا هم سلامت مشتری حفظ شود و هم طرح مرتبط با فعالیت شما روی ظرف درج شده باشد. با توجه به اینکه کاربرد و اهمیت ظروف یکبار مصرف در کشور ما بیش از پیش نمایان شده، بهتر است در مورد توصیه‌های بهداشتی، جنس‌های باکیفیت، نوع مواد تشکیل‌دهنده و طرح آن‌ها اطلاعات کافی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: فرآیند ساخت ظرف یکبار مصرف

بهترین نوع ظروف یکبار مصرف موجود در بازار، ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که در این مقاله به صورت مفصل و تخصصی به آن‌ها پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات کاملی درباره بهترین نوع ظروف یکبار مصرف به دست آورید.

منبع +++

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟