اهمیت رنگ در ظروف یکبار مصرف

امروزه دیگر تاثیر رنگ بر ذهن و اشتهای انسان ها بر کسی پوشیده نیست. حتی علم روانشناسی ثابت کرده؛ دکور و ظروف غذاخوری در یک رستوران یا کافه می تواند بر نحوه خوردن و نوشیدن افراد تاثیر بگذارد. علاوه بر این متخصصان علوم تغذیه معتقدند، با استفاده از تاثیر رنگ هایی که در دکور و ظرف سرو برای مشتری ایجاد می شود، به راحتی می توان بر انتخاب نوع غذا و میزان سفارش مشتری تاثیر گذار بود. به همین خاطر لازم است فعالان این حوزه بسیار در مورد انتخاب یک ظرف مناسب و خوش رنگ برای سرو غذا و یا نوشیدنی دقت داشته باشند.

چرا باید در انتخاب رنگ ظروف یکبار مصرف دقت کنیم؟

در دنیای مدرن امروز؛ استفاده از ظروف یکبار مصرف بهداشتی که از کیفیت مناسب برخوردار باشند، در بسیاری از مهمانی ها، جشن ها، کافه ها و رستوران ها متداول و رایج می باشد. زیرا با توجه به پیشرفت چشمگیر این صنعت، ظروف یکبار مصرف امروزی قابلیت تولید در رنگ ها و اندازه های متفاوت را داشته و این امکان را به افراد می دهند تا به راحتی زیباترین میزها و سفره ها را در هنگام پذیرایی از عزیزان یا میهمانانشان، ارائه کنند.

علاوه بر این انتخاب رنگ به عنوان یک آیتم تاثیر گذار و فوق العاده مهم می تواند بر ادراک مشتریان یک کافه یا رستوران تاثیر گذاشته و عملکرد بدنشان را تغییر دهد. حتی این تاثیر با نورپردازی مناسب با استفاده از رنگ های آرامش بخش بیشتر شده و کمک می کند تا مشتری زمان بیشتری را در رستوران صرف کرده و دسر و نوشیدنی سفارش دهند.

رنگها از آن جهت که تاثیر زیادی بر جنبه های مختلف رفتاری و عملکردی افراد دارند، بسیار مهم و اساسی می باشند. از جمله تاثیرات رنگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

·تاثیر رنگ بر میزان اشتها

همه ما می دانیم تا چه حد رنگ ظروف سرو غذا در ایجاد اشتها و طعم غذا تاثیر گذار است. به همین خاطر حتی در علم تغذیه هم از رنگ های گرم مثل قرمز و نارنجی برای تحریک اشتهای کودکان بد غذا و از رنگ های سرد مثل آبی، مشکی و خاکستری برای کاهش وزن استفاده می کنند.

حتی استفاده درست از رنگ ها در بسته بندی مواد غذایی هم می تواند، میزان فروش یک محصول را افزایش دهد. بنابراین بهتر است حتما در انتخاب ظروف مناسب سرو غذا از بشقاب و لیوان یکبار مصرف گرفته تا ظرف مناسب دسر، به هارمونی رنگ ها و تاثیر آن بر میزا اشتهای افراد توجه کافی داشته باشید.

 

·تاثیر رنگ ها بر حال و هوای افراد

رنگ ها به طور ناخودآگاه بر تمام حواس ما تاثیر می گذارند، آنها می توانند به ما حس شادی، آرامش، گرسنگی، غم و یا پرانرژی بودن، بدهند. به طور کلی مطالعات نشان می دهد ظروفی که غذای ما در آن سرو می شوند، تاثیر باور نکردنی و چشمگیری بر درکی که حواس ما از غذا دارند، خواهند داشت.

این ویژگی می تواند در مناسبت های گوناگون مذهبی، ملی و مناسبتی بسیار کارگشا باشد. به طوری که این روزها در سفره های مذهبی که به مناسبت های مختلف برگزار می شود برای اثر بخشی بیشتر از ظروف به رنگ مشکی و یا سبز استفاده می کنند.

تنوع بی نظیری که امروزه در تولید و طراحی ظرف ها و لیوان های یکبار مصرف ایجاد شده؛ به میزبانان این فرصت را می دهند تا در میهمانی ها و جشن ها با توجه به حال و هوای مهمانی از بشقاب، لیوان های کاغذی و ظروف سرو یک بار مصرف با رنگ و اندازه مناسب استفاده کنند.

 

·تاثیر رنگ بر طعم و مزه غذا

نتایج یک تحقیقات در اروپا نشان می دهد که اگر هات چاکلت خود را به جای یک لیوان سفید ساده یا قرمز تیره در یک لیوان وانیلی خوش رنگ بنوشید، مزه و بوی آن مطبوع تر به نظر خواهد رسید. برای این کار از 57 نفر خواسته شد تا شکلات داغی را که در چهار نوع فنجان مختلف سرو شده بود، بنوشند.

همه لیوان ها پلاستیکی و در یک اندازه مشخص بودند، اما درون لیوان ها سفید، قرمز، وانیلی و نارنجی بود. در نهایت شرکت کنندگان معتقد بودند: مزه شکلات داغ در فنجان های وانیلی و نارنجی رنگ خوشمزه تر است. باتوجه به این که فنجان ها کاملا از نظر فیزیکی و شیمیایی یکسان بودند و محتوای داخل فنجان ها هم هیچ فرقی با هم نداشتند، به نظر می رسد تفاوت در نوع ادراک و حواس افراد است. به گفته بتینا پیکو تراس فیز من، محقق دانشگاه پلی تکنیک والنسیای اسپانیا، ظاهرا در این آزمایش مغز نوشندگان این طور برداشت می کند که آنها با هم تفاوت دارند.

بنابراین اگر می خواهید همه شیفته دستپخت شما شوند، از معجزه رنگ ها غافل نباشید و به همان اندازه که در انتخاب مواد اولیه تازه حساسیت به خرج می دهید، غذاهای خوشمزه و نوشیدنی های بی نظیر خود را در ظروف مناسب و لیوان های کاغذی خوشرنگ سرو کنید تا در نگاه اول هوش و حواس همه را تحت تاثیر قرار دهد.

·تاثیر رنگ در دلپذیر جلوه دادن غذا

از قدیم گفته اند: هر آنچه چشم میبیند، دل هوس می کند. قطعا همه ما تجربه انتخاب یک دسر یا خوراکی زیبا و خوش رنگ و لعاب را در یک رستوران و کافه داریم، دسری که شاید تاکنون تست نکرده ایم و صرفا به خاطر ظاهر زیبا و خوش رنگش، توجه همگان را جلب کرده و اولین گزینه انتخابی شما نیز می گردد. استفاده از تاثیر رنگ ها در سفره آرایی، میوه آرایی و حتی گارنیش غذا می تواند یک تکنیک هوشمندانه برای جلب مشتری و یا فروش یک غذای خوشمزه باشد.

به طور کلی می توان ادعا کرد یک سرآشپز حرفه ای علاوه بر مهارت طبخ یک غذا باید مهارت گارنیش و تزئین غذا را هم داشته باشد که این امر بدون انتخاب یک ظرف مناسب و زیبا که از رنگ خاص و منحصر بفردی برخوردار باشد، امکان پذیر نیست.

در خصوص نحوه سرو انواع نوشیدنی ها مانند قهوه ها نیز این تکنیک پرطرفدار و محبوب می باشد و معمولا افراد از نوشیدن قهوه تزئین شده در یک لیوان کاغذی خوش رنگ و متفاوت لذت می برند.

 

·تاثیر رنگ برای ایجاد جلب توجه

قطعا همه ما میدانیم تا چه اندازه رنگ های شاد و فریبنده می توانند جذاب و دوست داشتنی باشند. علاوه بر این ماندگاری رنگ ها در حافظه انسان ها بسیار بیشتر از نمادها و نشانه ها هستند. به همین خاطر استفاده از رنگ ها و روان شناسی آنها در صنعت تبلیغات بسیار مهم و اساسی است.

اگر دقت کرده باشید، کودک انسان توانایی تشخیص رنگ را بسیار زودتر از حرف زدن می آموزد و به سوی آن جلب می شود. این ویژگی به طور قطع تا پایان عمر انسان وجود داشته و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین برای شناساندن برند خود از رنگ ها کمک بگیرید و از تاثیر آنها در ضمیر ناخودآگاه افراد غافل نشوید.

در حال حاضر امکان تولید و طراحی لیوان کاغذی یکبار مصرف و ظروف یکبار مصرف در رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارد. اگر صاحب یک برند هستید و می خواهید در همه جا خاص باشید و بدرخشید، فقط کافی است از این وسایل ارزان قیمت اما خوش رنگ و زیبا استفاده کنید تا برای همیشه در یاد و خاطر دیگران حک شوید. مثلا برای کنفرانس ها و مراسم های مختلف لیوان هایی را طراحی کنید که مخصوص نوشیدن چای یا قهوه با رنگی متفاوت و طرحی زیبا باشند.کافی است رنگ لیوان خاص و منحصر بفرد باشد؛ تا نگاه ها را به سمت خود کشیده و در همان دو دقیقه ای که هر کس به نوشیدن اختصاص می دهد، برای همیشه در یاد و خاطره افراد ماندگار شود.

حتی می توانید، یک لیوان کاغذی با رنگ خاص از برند خود طراحی و سفارش دهید و از آن برای تبلیغات استفاده نمایید. کم کم این لیوان های کاغذی که مختص برند شما هستند، در ذهن ها حک شده و همه جا شما را معرفی می کنند، به طوری که دیگر لازم نیست برند خود خود را بیشتر از این تبلیغ کنید، آن رنگ منحصر بفرد همه جا تداعی کننده نام و یاد شما خواهد بود.

منبع:صنایع سلولزی بایدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟