انواع لیوان کاغذی؛ بررسی و معرفی لیوان‌های موجود در بازار ایران

انواع لیوان کاغذی

لیوان کاغذی یکی از محصولات پرکاربرد دنیای امروز است. با توجه به اینکه تجزیه لیوان‌ یکبار مصرف پلاستیکی صدها سال طول می‌کشد و تنها مقدار اندکی از آن بازیافت می‌شود، این محصول نقش مخربی در آلودگی محیط زیست دارد و خسارات جبران ناپذیری از خود بر جای می‌گذارد. از این رو لیوان‌های کاغذی به عنوان راه‌حلی مؤثر برای برطرف کردن این مشکل طراحی و تولید شدند. امروزه استفاده از لیوان‌های کاغذی تبدیل به یک فرهنگ شده و بسیاری از افراد به دلیل راحتی، بهداشت و طبیعی بودن آن‌، لیوان کاغذی را برای جشن‌ها، مهمانی‌ها و … استفاده می‌کنند. در این مقاله از بلاگ بایدا قصد داریم تا شما را با انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران آشنا کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، تا انتها همراه ما باشید.

انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران

لیوان‌های کاغذی موجود در بازار ایران را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلف، از جمله: مدل، طرح، کاغذ استروک و سایز دسته‌بندی کرد. هر یک از این دسته‌بندی‌ها شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که در ادامه درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

انواع لیوان کاغذی بر اساس مدل

لیوان‌های کاغذی را بر اساس مدل می‌توان به انواع لیوان‌ کاغذی مات، لیوان کاغذی تک جداره، لیوان کاغذی دوجداره، لیوان کاغذی درب‌دار و لیوان کاغذی گلاسه تقسیم‌بندی کرد.

  • لیوان کاغذی معمولی (تک‌جداره)

لیوان کاغذی معمولی یکی از ارزان‌ترین انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران است. این نوع لیوان مصارف زیادی در بازار ایران دارد و در طرح‌ها و سایزهای متنوع در دسترس است. لیوان کاغذی معمولی نسبت به سایر مدل‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار است، زیرا میزان تولید و مصرف آن زیادتر است.

لیوان کاغذی دوجداره یا لیوان بیرون‌بر
لیوان کاغذی دوجداره یا لیوان بیرون‌بر
  • لیوان کاغذی دوجداره

لیوان کاغذی دوجداره که به اسم لیوان بیرون‌بر نیز مشهور است، در ساختار خود دو لایه کاغذ دارد که بین آن‌‌ها کمی فاصله است. این فاصله موجب می‌شود تا انتقال حرارت از درون به بیرون لیوان و بالعکس، به راحتی انجام نشود و نوشیدنی داخل لیوان، گرما یا سرمای خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. از سوی دیگر اگر درون لیوان نوشیدنی داغی باشد، دو جداره بودن آن، دست فرد را نمی‌سوزاند.

  • لیوان کاغذی درب‌دار

لیوان کاغذی درب‌دار یکی از انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران است که یک درپوش پلاستیکی دارد. این درپوش روی دهانه لیوان کاغذی قرار می‌گیرد و سوراخی برای عبور نی یا خروج نوشیدنی دارد. این مدل لیوان کاغذی می‌تواند تک‌جداره یا دوجداره باشد.

از این نوع لیوان می‌توان برای جلوگیری از سرد شدن زودهنگام نوشیدنی‌های گرم، مثل: چای، قهوه و دمنوش استفاده کرد. علاوه بر این در صورتی که به طور ناخواسته لیوان کاغذی درب‌دار واژگون شود، محتویات داخل آن بیرون نمی‌ریزد. لیوان کاغذی درب‌دار برای استفاده در کافی‌شاپ‌ها، فست‌فودها، رستوران‌ها و … مناسب است.

بیشتر بخوانید: جنس لیوان کاغذی

  • لیوان کاغذی گلاسه

سطح خارجی این نوع لیوان، با کاغذ استروک گلاسه پوشش داده شده است. استفاده از این نوع کاغذ، موجب می‌شود تا سطح خارجی لیوان کاغذی، سطحی درخشان‌تر و براق‌تر داشته باشد. لیوان کاغذی گلاسه از لیوان کاغذی معمولی قیمت بالاتری دارد، زیرا استروک آن براق‌تر است.

انواع لیوان کاغذی بر اساس طرح

انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران بر اساس طرح، به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شود.

لیوان کاغذی با طرح عمومی دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به لیوان کاغذی با طرح اختصاصی است.
لیوان کاغذی با طرح عمومی دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به لیوان کاغذی با طرح اختصاصی است.
  • لیوان کاغذی با طرح عمومی

همان‌طور که از اسم این نوع لیوان کاغذی مشخص است، روی آن‌ از طرح‌هایی استفاده می‌شود که رواج بیشتری دارند و بسیاری افراد این طرح‌ها را می‌پسندند. از لیوان کاغذی عمومی می‌توان در رویدادهای مختلف استفاده کرد. این لیوان‌ها در ایران بیشتر با تم چای و قهوه یا طرح‌های رنگی متنوع تولید می‌شوند و از لحاظ قیمتی نسبت به لیوان کاغذی با طرح اختصاصی ارزان‌تر هستند، زیرا تیراژ تولیدشان بسیار بالاست.

  • لیوان کاغذی با طرح اختصاصی

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در مراسم‌ مختلف رسمی خود از لیوان‌های کاغذی با طرح اختصاصی جهت سرو نوشیدنی‌های سرد و گرم برای پذیرایی از میهمانان استفاده می‌کنند. این طرح‌های اختصاصی می‌تواند لوگو، شعار، طرح و … آن شرکت یا سازمان باشد که به صورت سفارشی تولید می‌شود. لیوان‌های کاغذی با طرح اختصاصی به دلیل اینکه در تیراژ پایین و با طرح‌های سفارشی تولید می‌شوند، نسبت به لیوان‌های کاغذی با طرح عمومی گران‌تر هستند.

انواع لیوان کاغذی بر اساس کاغذ استروک

انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران بر اساس کاغذ استروک، به چند دسته، از جمله کاغذ استروک ایرانی مات، کاغذی استروک خارجی مات، کاغذ استروک ایرانی گلاسه و کاغذ استروک خارجی گلاسه تقسیم می‌شود که در ادامه درباره استروک مات و گلاسه توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین جنس لیوان کاغذی

  • لیوان کاغذی با استروک مات

کاغذ استروک مات یکی از پرکاربردترین استروک‌هایی است که برای ساخت لیوان‌های کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیوان‌ها در مقایسه با نوع گلاسه، پوشش سبک‌تری دارند و درخشندگی آن‌ها کمتر است. به همین دلیل اگر قصد چاپ طرح‌های ملایم و بدون درخشش را روی لیوان دارید، بهتر است از این نوع لیوان استفاده کنید. این نوع لیوان‌ها معمولاً به صورت یکرو تولید می‌شوند، به این معنی که تنها قسمت داخلی لیوان دارای پوشش عایق است. همین امر سبب می‌شود تا هزینه تولید لیوان کاغذی با استروک مات تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

تنها قسمت داخلی لیوان کاغذی با استروک مات، دارای پوشش عایق است.
تنها قسمت داخلی لیوان کاغذی با استروک مات، دارای پوشش عایق است.
  • لیوان کاغذی با استروک گلاسه

این نوع لیوان با استروک گلاسه ساخته می‌شود و پوششی صاف و براقی دارد. به همین دلیل طرح‌هایی که روی این استروک چاپ می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردارند. همچنین به علت پراکندگی یکنواخت جوهر چاپ روی کاغذ گلاسه، طرح‌هایی چشمگیر با دقت بالا ایجاد می‌شود. اگر می‌خواهید طیف رنگی بیشتری روی لیوان‌های کاغذی خود داشته باشید، لیوان کاغذی با استروک گلاسه را انتخاب کنید. این لیوان‌ها نمایی حرفه‌ای دارند و شیک‌تر به نظر می‌آیند.

لیوان کاغذی پارس در ابعاد مختلف و با طرح‌های عمومی و اختصاصی تولید می‌شود.
لیوان کاغذی بایدا در ابعاد مختلف و با طرح‌های عمومی و اختصاصی تولید می‌شود.

انواع لیوان کاغذی بر اساس سایز

یکی دیگر از معیارهایی که برای دسته‌بندی انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایز آن‌هاست. از نظر سایز می‌توان لیوان‌های کاغذی را به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی کرد که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • لیوان کاغذی کوچک (شات)

ظرفیت این لیوان‌های کاغذی کم است و بیشتر برای تست و نمونه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ابعاد پرکاربرد لیوان کاغذی، سایز 70 سی‌سی است که علاوه بر کاربردهای مذکور برای سرو قهوه اسپرسو یا سس‌های دست‌ساز نیز به کار می‌رود. کاغذ استروک این نوع لیوان‌ نیز می‌تواند از نوع مات یا گلاسه باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد لیوان کاغذی

  • لیوان کاغذی متوسط (معمولی)

این لیوان‌های کاغذی جزء پر استفاده‌ترین این لیوان‌ها هستند که برای سرو انواع نوشیدنی سرد و گرم به کار می‌روند. لیوان‌هایی با ظرفیت ۱۸۰ سی‌سی و 220 سی‌سی در دسته لیوان‌های کاغذی با سایز متوسط قرار می‌گیرند. این نوع لیوان‌ها را می‌توان با طرح‌های عمومی و اختصاصی تولید کرد. همچنین لیوان‌های کاغذی متوسط به دلیل اینکه رایج‌تر هستند و بسیاری از تولیدکنندگان این سایز را تولید می‌کنند، قیمتی به ‌صرفه و رقابتی دارند.

لیوان کاغذی تک جداره مات 180CC
لیوان کاغذی تک جداره مات 180CC
  • لیوان کاغذی بزرگ

این نوع لیوان کاغذی، بیشتر برای سرو نوشیدنی‌های سرد، مانند نوشابه از دستگاه‌های نوشابه‌ساز و ماءالشعیر مناسب هستند. به دلیل اینکه از لیوان‌های سایز بزرگ اغلب در رستوران‌ها، فست‌فودها و کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌شود، معمولاً روی آن‌ها، درب‌ پلاستیکی که دارای محل عبور نی‌ است، قرار می‌گیرد تا هم استفاده از آن راحت باشد و هم در صورت واژگونی، محتویات آن به راحتی بیرون نریزد.

از متداول‌ترین سایزهایی که برای این نوع لیوان کاغذی تولید می‌شود، می‌توان به لیوان کاغذی 360 سی‌سی اشاره کرد. لیوان‌ کاغذی سایز بزرگ با توجه به میزان کاغذ بیشتری که در ساخت آن‌ مصرف می‌شود و تیراژ پایین‌تری که در مقایسه با لیوان کاغذی متوسط دارد، معمولاً گران‌تر است.

متداول‌ترین سایز لیوان کاغذی بزرگ، 360 سی‌سی است.
متداول‌ترین سایز لیوان کاغذی بزرگ، 360 سی‌سی است.

در این مقاله به معرفی انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران پرداختیم. لیوان‌های کاغذی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که این تقسیم‌بندی بر اساس فاکتورهایی، مانند: مدل، طرح، کاغذ استروک و سایز است. خوشبختانه امروزه انواع گوناگون لیوان کاغذی در بازار ایران در دسترس است و افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها بر اساس نیاز خود می‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند و اگر لازم باشد، به صورت سفارشی، طرح اختصاصی خود را روی این لیوان‌ها چاپ کنند. در هنگام خرید لیوان کاغذی به کیفیت مواد اولیه و ساخت آن توجه کنید، زیرا اگر این لیوان‌ها بی‌کیفیت و نامرغوب باشند، قابل استفاده نخواهند بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف

One thought on “انواع لیوان کاغذی؛ بررسی و معرفی لیوان‌های موجود در بازار ایران

  1. اشتراک ها: کاربرد لیوان کاغذی؛ چرا باید از لیوان کاغذی استفاده کنیم؟ | صنایع کاغذی بایدا

  2. اشتراک ها: بهترین جنس لیوان کاغذی؛ کدام لیوان کاغذی بهتر است؟! - صنایع کاغذی بایدا

  3. اشتراک ها: تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف چیست؟! - صنایع کاغذی بایدا

  4. اشتراک ها: تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف چیست؟! - Byeda Paper Industries

  5. اشتراک ها: تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف چیست؟! - بایدا، سرنوشت سبز فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟