مواد اولیه ظروف گیاهی؛ چه متریالی برای ساخت ظرف کاغذی گیاهی استفاده می‌شود؟

برسی و معرفی مواد اولیه ظروف گیاهی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، دیگر جایی میان عموم مردم ندارند و تعداد بسیار اندکی پیدا می‌شوند که مضرات و آسیب‌های ناشی از این ظروف را ندانند. در این میان، ظهور ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی، همه ‌چیز را به نفع سلامت کاربران و البته محیط زیست تمام کرده است. مهم‌ترین ویژگی مثبت ظروف یکبار مصرف غیر پلاستیکی، مواد اولیه ظروف گیاهی است. اساسی‌ترین تفاوتی که در انواع ظروف گیاهی، بخصوص در لیوان‌های یکبار مصرف وجود دارد، مواد اولیه‌ای است که پیش از راه‌اندازی خط تولید به کار گرفته می‌شوند.

مواد اولیه ظروف یکبار مصرف تعیین می‌کنند که آن ظرف چه مقدار مفید یا حتی مضر است. پلیمرهای گیاهی به کار رفته در ظروف گیاهی یکبار مصرف، سلامت کاربران و محیط زیست را حفظ می‌کند. البته ممکن است برخی از افراد، ظروف گیاهی یکبار مصرف را با ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی در یک دسته‌بندی قرار دهند، اما این اشتباه است. در این مقاله قرار است به صورت کاملاً مفصل و تخصصی به سراغ مواد اولیه ظروف گیاهی برویم تا بدانید چه چیزهایی باعث حفظ سلامتی کاربران و محیط زیست خواهد شد.

مواد اولیه ظروف گیاهی از چه چیزی ساخته می‌شوند؟

برای اینکه درک بهتر و کامل‌تری از مواد اولیه ظروف گیاهی داشته باشید، نیاز است در ابتدا بدانید، ظروف گیاهی فقط به انواع یکبار مصرف موجود در بازار محدود نمی‌شوند. شاید در این لحظه با این پرسش روبه‌رو شوید که مگر چند نوع ظرف و لیوان گیاهی وجود دارد که ظروف یکبار مصرف تنها بخشی از این دسته‌بندی محسوب می‌شوند؟

پاسخ واضح است! ظروف گیاهی، شامل: ظروف بامبو، ظرف یکبار مصرف گیاهی و… می‌شوند و هر یک از این‌ها هم با استفاده از مواد اولیه خاص و منحصربه‌فرد خود ساخته می‌شوند. به این نکته دقت داشته باشید که همه‌ چیز در ساختار ظروف یکبار مصرف یا گیاهی، مجزا و متفاوت نیست و گاهی هم مشترکاتی در این بین وجود دارند که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد؛ برای مثال، خط تولید همه ظروف گیاهی و یکبار مصرف مشابه است؛ یعنی برای تولید هر یک از ظروف پلاستیکی و گیاهی یکبار مصرف از دستگاه‌ها، تجهیزات تخصصی و ماشین‌آلات صنعتی خاص استفاده می‌شود.

ظروف گیاهی از پلیمرهای گیاهی ساخته شده و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.
ظروف گیاهی از پلیمرهای گیاهی ساخته شده و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.

دوم اینکه بسیاری از ظروف گیاهی با استفاده از پلیمرهای گیاهی ساخته می‌شوند تا هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نشود. از طرفی پلیمرهای گیاهی به دلیل برخورداری از ساختار گیاهی خود، قیمت کمتری را بر کاربران تحمیل می‌کنند.

بررسی مواد اولیه انواع ظروف

ظروف گیاهی انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها با توجه به مواد اولیه خاص خودشان تولید می‌شوند. اگر بخواهیم تاریخچه کوتاهی از مواد اولیه و ساختار ابتدایی ظروف گیاهی یکبار مصرف به شما ارائه دهیم، باید از موضوعی با عنوان «پلیمرهای گیاهی» نام ببریم. پلیمرهای گیاهی که به صورت اختصاصی و مستقیم از ساختار گیاهان مختلف، مثل: ذرت، نشاسته و… ساخته می‌شوند، دارای مقاومت کمی هستند. نشاسته ذرت و به طور کلی نشاسته، از جمله مواد اولیه پلیمرهای گیاهی است که مقاومت کمی در برابر آب دارد.

نشاسته ذرت از جمله مواد اولیه پلیمرهای گیاهی است که مقاومت کمی در برابر آب دارد.
نشاسته ذرت از جمله مواد اولیه پلیمرهای گیاهی است که مقاومت کمی در برابر آب دارد.

تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند از این پلیمرهای گیاهی نهایت استفاده را ببرند، آن‌ها را با مواد گیاهی مختلف ترکیب می‌کنند تا قوام مورد نیاز آن‌ها فراهم شود. برای مثال، بسیاری از تولیدکنندگان به پلیمرهای گیاهی که از نشاسته ساخته شده‌اند و برای تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف به کار گرفته می‌شوند، موم عسل یا اسیدهای چرب گیاهی اضافه می‌کنند تا قوام و مقاومت مورد نظرشان به دست آید. در ادامه این بخش از مقاله، به سراغ موضوعی به نام «گرانول» می‌رویم که بدون آن نمی‌توان بحث مواد اولیه ظروف گیاهی را پیش برد.

گرانول یا گرانول گیاهی، ساختار اساسی مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت ظروف گیاهی یکبار مصرف است. همان‌طور که گفته بودیم، اگر نشاسته را با اسیدهای چرب یا موم عسل به منظور ایجاد قوام بیشتر و مقاومت در برابر نفوذ آب و مایعات اضافه کنیم، ترکیبی قدرتمند از پلیمرهای گیاهی به دست خواهد آمد. در ادامه، تولیدکنندگان این پلیمرهای تقویت ‌شده را با مواد گیاهی دیگر ترکیب می‌کنند و آن‌ را اصطلاحاً گرانول گیاهی می‌نامند تا آن را برای راه‌اندازی خط تولید ظروف مختلف گیاهی مورد استفاده قرار دهند.

ظروف یکبار مصرف

علاوه بر خمیر ذرت، از خمیر نیشکر هم برای تولید مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف استفاده می‌شود. ظروف گیاهی به دلیل ساختارشان طی 3 ماه در محیط زیست تجزیه می‌شوند و آسیبی به آن نمی‌رسانند. به طور کلی همه ظروف گیاهی موجود در بازار از پلیمرهای گیاهی تقویت ‌شده، باگاس، خمیر ذرت، خمیر نیشکر و دیگر ساختار گیاهی ساخته می‌شوند.

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

کاسه سوپ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف هات داگ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 10 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 9 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 8 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 7 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 6 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف چهار خانه

ظرف بسته‌بندی یکبارمصرف

ظرف پروتئین

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف کاپ کیک

برای اینکه بتوانید تفاوت‌های اساسی بین ظروف گیاهی و ظروف کاغذی را مد نظر قرار دهید، کافی است که به مواد اولیه آ‌ن‌ها رجوع کنید. برای مثال، ظرف یکبار مصرف کاغذی به صورت مستقیم از طریق به کارگیری فیبرهای سلولزی یا تراشه‌های چوب ساخته می‌شوند، اما ظروف گیاهی یکبار مصرف به صورت کاملاً خالص از ساختار گیاهی ساخته شده‌اند و به همین دلیل است که به سرعت تجزیه می‌شوند. ظروف یکبار مصرف کاغذی پس از طی حدود 20 سال به صورت آزادانه در محیط زیست تجزیه می‌شوند و این، نشان از مواد اولیه ناسازگار با محیط زیست است.

ظروف گیاهی بامبو به دلیل آب‌دوست بودن نباید مدت زیادی در محیط خیس و نم‌دار قرار گیرند.
ظروف گیاهی بامبو به دلیل آب‌دوست بودن نباید مدت زیادی در محیط خیس و نم‌دار قرار گیرند.

ظروف بامبو

این دسته از ظروف گیاهی غیر یکبار مصرف که به بامبو معروف هستند، به صورت کامل با استفاده از چوب بامبو ساخته می‌شوند. ایده اصلی این ظروف گیاهی را چینی‌ها برای اولین ‌بار ارائه کردند. گیاه بامبو که به اشتباه از آن به عنوان درخت هم یاد می‌شود، اساس و بنای ظروف بامبو است. بامبو در واقع یک نوع علف هرز بسیار عظیم است که انسان می‌تواند با استفاده از ساختار آن، برای خود ظروف سالم و کاربردی بسازد.

جالب است بدانید برای استفاده از بامبو در ساخت ظروف گیاهی، در ابتدا آن بخش از گیاه را که به صورت پوسته ‌پوسته از ساقه جدا شده است را جمع‌آوری نموده و سپس آن را با ساقه کلفت و مقاوم گیاه ترکیب می‌کنند. این ترکیب در نهایت برای ساخت ظروف گیاهی بامبو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظروف گیاهی بامبو به دلیل ساختار کاملاً گیاهی خود، مستعد شکستگی و ترک برداشتن هستند و به دلیل خاصیت آب‌دوست بودن بامبو، نباید آن را برای مدت طولانی در محیط خیس و نم‌دار قرار داد.

ظروف گیاهی تهیه شده از باگاس، مقاومت بالای در برابر حرارت دارند.
ظروف گیاهی تهیه شده از باگاس، مقاومت بالای در برابر حرارت دارند.

ظروف گیاهی

اگر در دنیای مواد اولیه ظروف گیاهی حرفه‌ای باشید، حتماً با واژه باگاس آشنایی دارید. باگاس یکی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف است. بسیاری از تولیدکنندگان با استفاده از باگاس که به صورت مستقیم از ساقه نیشکر به دست می‌آید، استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین قابلیت‌ها و مزایای این نوع ظروف گیاهی می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر حرارت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین جنس ظروف گیاهی

ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی معمولی که با ساختار شیمیایی و بسیار مضر ساخته می‌شوند، اگر به صورت آزادانه در طبیعت رها شوند، حدود چند میلیون سال وقت برای تجزیه شدن نیاز دارند. این در حالتی است که ظروف و لیوان‌های پلاستیکی حین مواجهه با مایعات یا غذای داغ و گرم، مواد شیمیایی را به داخل محتویات مواد غذایی وارد کرده و زمینه‌ساز ظهور انواع سرطان می‌شوند.

ظروف پلاستیکی معمولی دارای ساختار شیمیایی مضر هستند.
ظروف پلاستیکی معمولی دارای ساختار شیمیایی مضر هستند.

ظروف چوبی

ظروف چوبی که از جمله ظروف تماماً گیاهی محسوب می‌شوند، یکبار مصرف نیستند و می‌توان کاربری مشابه با ظروف بامبو را از آن‌ها انتظار داشت. مواد اولیه ظروف گیاهی چوبی همان‌طور که از عنوانشان پیداست، ساخته ‌شده از انواع چوب‌ها یا ساقه گیاهان تنومندی است که قابلیت استفاده راحت را برای کاربران فراهم می‌کند.

یکی از انتقادهایی که نسبت به مواد اولیه تماماً گیاهی وارد است، مقاومت بسیار پایین آن‌ها در برابر ضربات، شکستگی و ترک برداشتن است. ظروف چوبی و گیاهی غیر یکبار مصرف به دلیل اینکه از ساختار گیاهی تشکیل شده‌اند، می‌توانند در صورت بروز ترک ‌خوردگی، تمامی باکتری‌ها را به خود جذب کنند.

ظروف چوبی مانند ظروف بامبو، یکبار مصرف نیستند.
ظروف چوبی مانند ظروف بامبو، یکبار مصرف نیستند.

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کرده بودیم، مواد اولیه ظروف گیاهی تعیین ‌کننده دوام و کیفیت هر یک از انواع آن هستند و برای بهره‌مندی از کاربری و تجربه خوب نسبت به این ظروف، باید این نکته را در نظر گرفت. در ادامه، به سراغ بحث مهمی خواهیم رفت که مقایسه‌ای اجمالی و البته مهم از مواد اولیه ظروف گیاهی و تاثیر آن‌ها بر تجربه کاربران ارائه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: مواد اولیه ظروف یکبار مصرف

مواد اولیه ظروف گیاهی چه تأثیری بر تجربه کاربران دارند؟

مواد اولیه‌‌ای که برای ساخت انواع ظروف بسته‌بندی گیاهی (چه یکبار مصرف و چه غیر از آن) به کار گرفته می‌شوند، به صورت مستقیم بر تجربه کاربران مؤثرند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نوع خواسته‌ای که شما می‌توانید از یک ظرف گیاهی داشته باشید هم در نوع تجربه‌ای که خواهید داشت، مهم جلوه می‌کند.

برای مثال شما نمی‌توانید از یک ظرف گیاهی یکبار مصرف، انتظار کاربری و قابلیت‌هایی که ظرف گیاهی بامبو دارد را داشته باشید. به همین دلیل باید بدانید که مواد اولیه هر یک از چه چیزهایی ساخته شده‌ است و این مواد باعث ایجاد چه قابلیت‌هایی خواهند شد.

حال شما به خوبی می‌دانید که مواد اولیه تشکیل‌ دهنده ظروف گیاهی بامبو از جنس ساقه و پوسته‌های گیاه بامبو است. همین مواد اولیه باعث می‌شوند که ساختار ظرف، شکننده و آسیب‌پذیر در برابر آب باشد. البته شما این نکته را هم به خوبی می‌دانید که ظروف گیاهی غیر یکبار مصرف را می‌توان برای چندین سال استفاده کرد؛ البته به شرط رعایت کردن نکاتی که برای نگهداری آن‌ها الزامی است.

از طرف دیگر مواد اولیه ظروف گیاهی یکبار مصرف باعث شده‌اند که تجربه کاربر نسبت به همان خواسته‌هایی که از این ظروف دارد، متناسب باشد. به عبارت ساده‌تر، یک کاربر به خوبی می‌داند که یک لیوان گیاهی یکبار مصرف فقط برای یکبار نوشیدن مایعات گرم و سرد کارایی دارد. از آن‌جایی که پلیمرهای گیاهی تقویت‌ شده‌ موجود در ساختار این لیوان‌ها باعث ایجاد مقاومت نسبتاً خوب در برابر گرما و حرارت شده‌اند، کاربر از همان تجربه کوتاه خود نیز نهایت لذت را می‌برد.

بیشتر بخوانید: ظروف گیاهی

مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با ساختار ظروف یکبار مصرف وجود دارد، مواد اولیه‌‌ای است که ساختار آن‌ها را شکل می‌دهد. یکی از انواع ظروف یکبار مصرف و غیر یکبار مصرف موجود در بازار، ظروف گیاهی هستند. مواد اولیه ظروف گیاهی با توجه به انواع آن‌ها متفاوت است؛ برای مثال، مواد اولیه ظروف گیاهی یکبار مصرف از فیبر سلولزی، باگاس، پلیمرهای گیاهی و اسیدهای چرب گیاهی ساخته می‌شوند. این در حالی است که انواع دیگر ظروف گیاهی که یکبار مصرف نیستند، به صورت مستقیم از ساقه و تنه گیاهان تنومند، مثل بامبو به عمل می‌آیند.

در این مقاله سعی شد تمامی نکات مربوط به مواد اولیه ظروف گیاهی مورد بررسی قرار گیرد. ما با بررسی انواع مواد اولیه‌ گیاهی و چگونگی تبدیل پلیمرهای گیاهی معمولی به نوع تقویت ‌شده آن‌ها، نکات مهمی را برای شناخت و درک بهتر این موضوع در اختیار شما قرار دادیم. در ادامه، به مقایسه هر یک از ظروف گیاهی موجود در بازار با توجه به مواد اولیه آن‌ها پرداختیم و در نهایت، تجربه کاربری مصرف‌کنندگان را با توجه به نوع مواد اولیه به کار رفته در ساختار ظروف گیاهی مورد سنجش قرار دادیم.

منبع +++

4/5 - (1 امتیاز)

One thought on “مواد اولیه ظروف گیاهی؛ چه متریالی برای ساخت ظرف کاغذی گیاهی استفاده می‌شود؟

  1. اشتراک ها: ظروف گیاهی؛ محصولات یکبار مصرف حافظ محیط زیست - صنایع کاغذی بایدا

  2. اشتراک ها: انواع ظرف یکبار مصرف؛ آشنایی با ظروف پرمصرف در ایران - صنایع کاغذی بایدا

  3. اشتراک ها: بررسی مواد اولیه ظروف یکبار مصرف - صنایع کاغذی بایدا

  4. اشتراک ها: بهترین جنس ظروف گیاهی؛ مروری بر کیفیت مواد اولیه و میزان ماندگاری آن - صنایع کاغذی بایدا

  5. اشتراک ها: انواع ظروف گیاهی - Byeda Paper Industries

  6. اشتراک ها: بهترین نوع ظروف یکبار مصرف کدامند؟! - Byeda Paper Industries

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟