راه های نچسبیدن پیتزا به فر و ظرف

راه های نچسبیدن پیتزا به فر و ظرف

درست کردن پیتزا در خانه، می تواند یک تجربه قشنگ و دلچسب باشد، اگر خمیر پیتزا به ظرف فر نچسبد و یا پیتزا خمیر و وارفته نشود. لذت بردن از پیتزایی که خودمان در آشپزخانه شخصی مان بپزیم، قطعا بسیار بیشتر از خوردن پیتزا در رستوران و کافه می باشد. قطعا برای رسیدن به چنین تجربه خوشایندی، باید همه فوت و فن آن را به خوبی یاد بگیریم تا بتوانیم یک پیتزای خوش آب و رنگ، شبیه پیتزاهای بیرون بپزیم.

صرفنظر از صرفه جویی در هزینه، یکی دیگر از مهم ترین مزیت های درست کردن پیتزا در خانه، اطمینان از سلامت و تازگی مواد اولیه می باشد که به تنهایی تاثیر بسیار زیاد و مهمی در طعم و کیفیت پیتزای پخته شده خواهد داشت. البته برای داشتن یک پیتزای خاص و منحصر بفرد، علاوه بر انتخاب مواد با کیفیت و سالم، لازم است از فوت و فن های اولیه پخت یک پیتزای خوشمزه غافل نشویم. فوت و فن هایی در ظاهر ساده اما خیلی مهم و ظریف که باعث می شوند، در فامیل به عنوان یک پیتزا پز حرفه ای شناخته شوید. در ادامه به چند نمونه از این نکات اشاره می کنیم:

نکته اول: خمیر پیتزا

اولین و مهم ترین بخش یک پیتزا، پخت خمیر پیتزاست که باید به اندازه کافی ورز داده شود. ورز دادن بیش از حد خمیر پیتزا، باعث خشک شدن آن می شود. خمیر پیتزا را فقط باید در حد مخلوط کردن هم بزنید.

نکته مهم دیگر ضخامت خمیر می باشد که باید بین دو تا سه سانتی متر باشد، زیرا اگر خمیر خیلی نازک باشد، پیتزا خشک می شود و در صورتی که خمیر خیلی کلفت باشد، پیتزای خمیری و شل خواهید داشت.

در مورد خمیر پیتزا، مدت زمان پخت هم بسیار مهم می باشد، یک نکته مهم که در بین پیتزا پزهای حرفه ای رعایت می شود: پخت پیتزا با دمای زیاد و زمان کم می باشد. این نکته خصوصا در زمان هایی که از خمیر پیتزای آماده استفاده می کنید؛ بسیار مهم می باشد.

نکته دوم: مقدار مواد روی پیتزا

یکی دیگر از نکات مهم در پخت پیتزا، حجم موادی است که بر روی خمیر قرار می دهید. در خصوص موادی که روی پیتزا قرار می دهید، می توانید کاملا سلیقه ای عمل کنید و از مواد اولیه تازه و با کیفیت مطابق ذائقه افراد خانواده استفاده نمایید. ولی به این نکته توجه داشته باشید که حجم زیاد مواد نه تنها باعث می شود مواد درون آن به خوبی پخته نشود بلکه از ترد شدن پیتزا نیز جلوگیری می کند، بنابراین سعی کنید طوری مواد را روی خمیر بریزید که در هر برش از پیتزا؛ مقدار مشخصی از همه مواد وجود داشته باشد.

اگر ترجیح می دهید که مواد روی پیتزا را ابتدا تفت دهید، سپس روی پیتزا بچینید، بهتر است بعد از تفت دادن، صبر کنید تا خنک شوند و بعد آنها را روی خمیر قرار دهید.

نکته سوم: جلوگیری از خمیر شدن پیتزا

برای جلوگیری از خمیر شدن پیتزا، به مقدار سسی که روی خمیر می ریزید هم دقت کنید و سعی کنید سس را کاملا روی خمیر پیتزا به طور مساوی پخش کنید. اگر روی خمیر، سس گوجه فرنگی نمالید، تمام مواد هنگام برش دادن از خمیر جدا خواهند شد. بهتر است روی لایه پنیری که روی مواد ریخته اید هم دوباره سس بریزید.

اگر در درست کردن خمیر پیتزا دقت کافی داشته اید، برای این که مانع چسبیدن خمیر به میز یا تخته آشپزی شوند از آرد درشت ذرت استفاده می کنند. برای آن که خمیر به ظرف فر نچسبد، لازم است ابتدا فر را از قبل کمی گرم کنید، سپس پیتزا را برای پخت در آن قرار دهید.

نکته چهارم: انتخاب ظرف مناسب

بهترین ظرف برای درست کردن پیتزا ظرف تفلون می باشد که مانع چسبیدن خمیر به کف ظرف می شود. ولی امکان استفاده از ظروف شیشه ای یا استیل و یا حتی سینی فر هم وجود دارد، به شرطی از کاغذ روغنی استفاده کنید و زیر وروی آن را کمی آرد بپاشید.

نکته پنجم: دمای مناسب

بهترین دما برای پخت پیتزاهای خانگی حداقل 450 درجه فارنهایت یا 220 درجه سانتی گراد می باشد و مدت زمان میانگین پخت پیتزا هم بین 10 تا 12 دقیقه می باشد. پیتزا را در طبقه وسط و در مرکز قرار دهید و منتظر بمانید تا بعد از چند دقیقه پیتزایی فوق العاده با طعمی بی نظیر را مزه کنید.

نکته ششم: نحوه سرو پیتزا

بعد از خارج کردن پیتزا از فر، آن را بر روی کاغذ سینگل که به کاغذ زیر پیتزا معروف است، قرار دهید. این کاغذها به دلیل مواج بودن، باعث جذب رطوبت و گردش هوا شده و مانع خمیر شدن و وارفتن پیتزا می شوند. البته در انتخاب این کاغذها هم بسیار دقت کنید و کاغذهایی با کیفیت و از جنس مناسب تهیه کنید تا هنگام برش دادن پیتزا پاره نشوند.

با توجه به این که انواع کاغذ سینگل با کیفیت های متفاوت با نام ها و برندهای گوناگونی در بازار موجود می باشد، پیشنهاد می شود از کاغذهای سینگلی که از ساقه نیشکر یا همان باگاس تهیه می شوند، استفاده کنید که محصول پس از استفاده قابل بازیافت هم می باشند. البته در کنار همه نکاتی که بیان شدف هیچ گاه از معجزه ادویه ها غافل نشوید و برای این که یک پیتزای فوق العاده و منحصر بفرد داشته باشید، بهتر است؛ انواع سس های قرمز و مایونز را با هم مخلوط کرده و با کمی ادویه استفاده کنید.

منبع: صنایع سلولزی بایدا

3.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟