تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف چیست؟!

تفاوت لیوان کاعذی با لیوان یکبار مصرف

دنیای مصرفگرای امروز ما، پر از ابزار و وسایلی است که برای استفاده آسان‌تر و سریع‌تر ساخته شده‌اند. برای مثال، همین لیوان‌های یکبار مصرف که برای استفاده آسان کاربران به وجود آمده‌اند، راهی برای گریز از شست‌وشوی مجدد ظروف و همچنین عدم حمل‌ونقل لیوان‌های سنگین شیشه‌ای هستند. در این مقاله از بلاگ بایدا قرار است به تفصیل به تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف بپردازیم تا بدانید چه تفاوت‌هایی میان این دو لیوان وجود دارد.

برخی کاربران به اشتباه گمان می‌کنند لیوان‌های کاغذی هیچ تفاوتی با لیوان‌های یکبار مصرف دیگر ندارد، حال آنکه این اشتباه است. با توجه به اینکه تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف فقط در جنس بدنه آن‌ها نیست، باید عوامل دیگری که باعث تفاوت‌ فاحش آن‌ها می‌شود را مورد بررسی قرار داد. برای مثال باید دانست هر یک از این لیوان‌ها چه میزان تخریب را برای محیط زیست به بار می‌آورند و چرا باید یکی از این لیوان‌ها را کمتر از آن یکی مورد استفاده قرار داد. با ما همراه باشید تا با انواع لیوان‌های یکبار مصرف آشنا شوید و از این رهگذر، به مزایا و معایب آن‌ها پی ببرید.

مقایسه لیوان کاغذی با لیوان‌های یکبار مصرف

لیوان‌های کاغذی دارای ساختاری متشکل از کاغذهای مخصوص با عنوان Pulp Paper هستند که به صورت مشخص از پلیمرهای گیاهی ساخته شده‌اند. البته جنس بدنه و ساختار لیوان‌های کاغذی با سایر لیوان‌های یکبار مصرف، کاملاً متفاوت است. لیوان‌های یکبار مصرف انواع متفاوتی دارند که لیوان‌های کاغذی، تنها یک مورد از آن‌ها محسوب می‌شوند. از جمله انواع مختلف لیوان‌ یکبار مصرف، می‌توان به لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی، گیاهی و… اشاره نمود.

یکی از مسائل مهمی که باعث تفاوت لیوان کاغذی با انواع لیوان یکبار مصرف می‌شود، تأثیر لیوان‌های غیر کاغذی و غیر گیاهی بر محیط زیست است. همان‌طور که به خوبی می‌دانید، لیوان‌های پلاستیکی به هیچ عنوان تجزیه‌پذیر نیستند و ممکن است برای سده‌های مختلف در محیط زیست و طبیعت باقی بمانند و این خطرات زیادی را برای انسان و طبیعت به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: انواع لیوان کاغذی

بررسی انواع لیوان یکبار مصرف

علی‌رغم رفاه و آسایش نسبی و قابل توجهی که لیوان‌های یکبار مصرف برای انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، معایب و ایراداتی هم در هر یک از آن‌ها وجود دارد که احتمال مصرف آن‌ها را کمرنگ‌ می‌کند. بسیاری از شهرها و کشورها استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف را در فضای شهری و جنگل‌ها ممنوع کرده‌اند و دلیل اصلی آن را تأثیر مخرب این لیوان‌ها بر محیط‌زیست و تجزیه‌ناپذیر بودنشان می‌دانند.

بسیاری از شهرها و کشورها، استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف را به دلیل آثار مخرب بر محیط‌ زیست و تجزیه‌ناپذیر بودن ممنوع کرده‌اند.
بسیاری از شهرها و کشورها، استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف را به دلیل آثار مخرب بر محیط‌ زیست و تجزیه‌ناپذیر بودن ممنوع کرده‌اند.

برای درک بهتر تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف پلاستیکی، علاوه بر تمام نکاتی که تا اینجای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، لازم است به صورت مجزا به سراغ هر یک از این لیوان‌ها برویم تا بدانید این لیوان‌ها از چه چیزهایی ساخته می‌شوند و چه ایراداتی دارند. پس با ما همراه باشید تا در مورد همه لیوان‌های یکبار مصرف موجود در بازار که برای استفاده آسان کاربران ساخته شده‌اند، اطلاعاتی به دست آورید.

لیوان یکبار مصرف کاغذی

لیوان‌های کاغذی که بیشترین مصرف را میان کاربران و مصرف‌کنندگان دارند، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای شروع، بهتر است بدانید لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف از 3 نوع ماده مختلف ساخته می‌شوند. یکی از مواد اولیه‌ای که برای ساخت لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف استفاده می‌شود، باگاس نیشکر است.

مهم‌ترین جزو تشکیل‌دهنده لیوان کاغذی گیاهی، باگاس است.
مهم‌ترین جزو تشکیل‌دهنده لیوان کاغذی گیاهی، باگاس است.

لیوان‌های کاغذی که با باگاس (ساقه نیشکر) ساخته می‌شوند، در دسته‌بندی لیوان‌های کاغذی گیاهی قرار می‌گیرند. همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لیوان‌های کاغذی گیاهی، تجزیه‌پذیر بودن آن‌هاست. این ویژگی باعث می‌شود کاربران بیشتری از آن‌ها استفاده کنند و بتوانند گام مهمی در مسیر حفظ زیست‌بوم خود بردارند.

لیوان یکبار مصرف پلاستیکی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از جمله ابزارهای پرکاربردی است که در زندگی امروزه ما نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از این ظروف پرکاربرد و پرفروش، لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرف است. لیوان‌های یکبار مصرف به دلیل مضرات و مشکلاتی که برای محیط زیست به وجود می‌آورند، باید کمتر مورد استفاده قرار بگیرند.

مواد شیمیایی به کار رفته در بدنه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در هنگام تماس با مواد داغ احتمال بروز و نشت مواد شیمیایی به درون محتوایات داخل ظرف را افزایش می‌دهد.
مواد شیمیایی به کار رفته در بدنه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در تماس با مواد داغ احتمال بروز و نشت مواد شیمیایی به درون محتوایات داخل ظرف را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، مواد شیمیایی به کار رفته در بدنه این نوع لیوان‌های یکبار مصرف باعث می‌شود در هنگام تماس مایعات داغ با بدنه این لیوان‌ها، احتمال بروز و نشت مواد شیمیایی به درون مایعات افزایش یابد. برای مثال اگر شما برای نوشیدن یک فنجان قهوه بخواهید از یک لیوان پلاستیکی استفاده کنید، به دلیلی حرارت بالای قهوه، امکان اختلاط و ترکیب مواد شیمیایی این لیوان‌ها با محتویات قهوه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین جنس لیوان کاغذی

از لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی معمولاً با عنوان ظروف پلی استایرن هم یاد می‌شود. این ظروف به صورت مشخص از مواد اولیه‌ دیگری مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن هم ساخته می‌شود. شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا با وجود مواد شیمیایی به کار رفته در این لیوان‌های یکبار مصرف، باز هم افراد بسیاری از آن‌ها استفاده می‌کنند؟

جالب است بدانید لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرفی که از ماده پلی پروپیلن ساخته شده‌اند، احتمال ترکیب و اختلاط مواد شیمیایی با مایعات داغ را کاهش می‌دهند، اما کماکان خطر بالقوه این لیوان‌ها برای محیط زیست وجود دارد و از این واقعیت نمی‌توان فرار کرد.

یکی از مهم‌ترین مزایای لیوان کاغذی، تجزیه‌پذیری بالای آن‌ها در طبیعت است.
یکی از مهم‌ترین مزایای لیوان کاغذی، تجزیه‌پذیری بالای آن‌ها در طبیعت است.

لیوان یکبار مصرف گیاهی

یکی از مهم‌ترین نکات در تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف، در جنس لیوان‌های گیاهی است. شاید به این سؤال مهم فکر کرده باشید که لیوان‌های گیاهی دقیقاً از چه گیاهی ساخته می‌شوند. اگر به یاد داشته باشد در بخش مربوط به لیوان‌های کاغذی به ماده اولیه باگاس اشاره کردیم و گفتیم که این ماده به صورت اختصاصی از ساقه نیشکر به دست می‌آید.

این واقعیت مهم را نمی‌توان کتمان کرد که در سال‌های اخیر، با ظهور انواع لیوان‌ کاغذی مات و لیوان کاغذی گلاسه گیاهی، انقلاب بزرگی در لیوان‌های یکبار مصرف به وجود آمده است. ذات و ماهیت تجزیه‌پذیری این لیوان‌های کاغذی باعث شده است که مصرف این نوع لیوان‌ها بیشتر و بیشتر شود.

به کارگیری روغن‌های طبیعی در ساختار لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف، امکان واکنش مایعات با مواد به کار رفته در خمیر کاغذ لیوان‌های گیاهی به حداقل می‌رساند.
به کارگیری روغن‌های طبیعی در ساختار لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف، امکان واکنش مایعات با مواد به کار رفته در خمیر کاغذ را به حداقل می‌رساند.

از طرفی، نباید از این نکته بسیار مهم غافل شد که لیوان‌های کاغذی گیاهی به دلیل عدم برخورداری از مواد شیمیایی پرخطر، احتمال ترکیب شدن مواد سمی با مایعات داغ را به صفر رسانده‌اند تا کاربران هیچ دغدغه‌ای در این مورد نداشته باشند.

در ساخت و تولید این لیوان‌ها علاوه بر باگاس، می‌توان از گرانول‌های گیاهی ساخته ‌شده از مواد نشاسته‌دار مثل نشاسته و ذرت نیز استفاده کرد. عملیات استخراج مواد اولیه از نشاسته و ذرت، با دستگاهی به عنوان اکسترودر صورت می‌پذیرد و در نهایت، پس از تبدیل خمیر کاغذ به کاغذ استروک برش خورده، این محصول برای تولید لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف روانه کارگاه‌های تولید لیوان می‌شود.

لیوان پلی استایرن

انواع مختلفی از لیوان‌های یکبار مصرف پلی استایرن وجود دارند. این لیوان‌های یکبار مصرف در دسته‌بندی لیوان‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند و از مواد اولیه مخصوصی تشکیل شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این نوع لیوان‌های یکبار مصرف در آن است که ساختار آن‌ها به راحتی نمی‌شکند و می‌توان آن‌ها را برای چند بار استفاده کرد.

مهم‌ترین تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف پلی استایرن، در استفاده از مایعات سرد است. لیوان‌های پلی استایرن می‌توانند دمای مایعات سرد را به خوبی حفظ نمایند، اما در مواجهه با مایعات داغ ممکن است مواد شیمیایی خود را با محتویات نوشیدنی ترکیب کنند.

این مقاله به صورت تخصصی در مورد تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف تهیه شده است. در ابتدای این مقاله، انواع لیوان‌های یکبار مصرف را با لیوان‌های کاغذی به صورت اجمالی مقایسه کردیم. در ادامه، به بررسی انواع لیوان‌های یکبار مصرف پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را برای شما شرح دادیم. با استفاده از نکات مهمی که در این مقاله وجود دارند، می‌توانید نسبت به انواع لیوان‌های یکبار مصرف موجود در بازار شناخت بهتری داشته باشید و انتخاب هوشمندانه‌ای را با خود به محل کار، مهمانی یا منزل ببرید.

منبع +++ 

5/5 - (1 امتیاز)

One thought on “تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف چیست؟!

  1. اشتراک ها: انواع لیوان کاغذی؛ بررسی و معرفی انواع لیوان کاغذی موجود در بازار ایران - صنایع کاغذی بایدا

  2. اشتراک ها: بهترین جنس لیوان کاغذی؛ کدام لیوان کاغذی بهتر است؟! - Byeda Paper Industries

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟