بهترین جنس ظروف گیاهی؛ مروری بر کیفیت مواد اولیه و میزان ماندگاری آن

برسی بهترین جنس ظروف گیاهی

ظروف یکبار مصرف از جمله ظروف کاربردی و پرطرفدار در کشور ما محسوب می‌شوند. طبق آمار موثق وزارت بهداشت، ایران جزو 5 کشور برتر در مصرف انواع ظروف یکبار مصرف است. در کنار ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که مضرات بسیاری برای سلامتی انسان و محیط زیست دارند، انواعی از بهترین جنس ظروف گیاهی هم به بازار آمده‌اند که به صورت اختصاصی با مواد اولیه غیر شیمیایی ساخته شده‌اند. با توجه به اینکه این ظروف قیمت بیشتری نسبت به سایر ظروف پلاستیکی دارند، باید به ویژگی‌های مختلف آن توجه خاصی داشت تا تمام جوانب آن برای خریدار آشکار شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد ظروف یکبار مصرف وجود دارد، مواد اولیه‌ای است که ساختار آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

در این مقاله قرار است بهترین جنس ظروف گیاهی را مورد بررسی قرار دهیم و کیفیت انواع آن را بر اساس مواد اولیه و میزان ماندگاری و سایر ویژگی‌ها واکاوی کنیم. پیش از اینکه بخواهید ظروف یکبار مصرف گیاهی را خریداری کنید، لازم است این نکات مهم را مد نظر داشته باشید تا از بهترین جنس ظروف گیاهی، نهایت لذت را ببرید.

جنس و درجه کیفیت مواد اولیه بهترین ظروف گیاهی

ظروف گیاهی یکبار مصرف به واسطه مواد اولیه‌ای که در ساختارشان به کار گرفته می‌‎شود، نسبت به سایر ظروف یکبار مصرف در مرتبه بالاتری قرار دارند. این مرتبه بالاتر، به معنای ساختار سلامت و همچنین قابلیت تجزیه‌پذیر بودن آن‌ها است.

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که قابلیت تجزیه‌پذیر بودن ظروف یکبار مصرف به چه معناست؟ اگر نسبت به ظروف یکبار مصرف اطلاعات کافی داشته باشید، به خوبی می‌دانید اکثر ظروف یکبار مصرف از ساختار پلاستیکی ساخته شده‌اند و برای به دست آوردن پلاستیک مورد نظر، باید از فراورده‌های نفتی استفاده کرد.

از آن‌جایی که فراورده‌های نفتی و گرانول‌های پتروشیمی، نمی‌توانند قابلیت تجزیه‌پذیری داشته باشند، در محیط آزاد به کُندی تجزیه می‌شوند و ممکن است برای میلیون‌ها سال در محیط زیست باقی بمانند. در عوض، بهترین جنس ظروف گیاهی از مواد اولیه‌ای تشکیل شده که تماماً گیاهی هستند و قابلیت تجزیه‎‌پذیری دارند؛ به طوری که به طور متوسط و در شرایط آزاد می‌توانند در طول 3 ماه در طبیعت تجزیه شوند.

گرانول‌های گیاهی تماماً با استفاده از گیاهانی مثل نشاسته، نشاسته ذرت، ساقه نیشکر و ... ساخته می‌شوند.
گرانول‌های گیاهی تماماً با استفاده از گیاهانی مثل نشاسته، نشاسته ذرت، ساقه نیشکر و … ساخته می‌شوند.

برای اینکه بتوان نسبت به ظرف یکبار مصرف گیاهی اطلاعات بیشتری به دست آورد و جنس آن‌ها را واکاوی نمود، باید گرانول‌های گیاهی را به خوبی شناخت. گرانول‌های گیاهی همان مواد اولیه‌ای هستند که تماماً با استفاده از گیاهانی مثل نیشکر یا نشاسته ذرت ساخته می‌شوند و سپس با ترکیب شدن با موم یا اسیدهای چرب گیاهی، مقاومت لازم را در برابر حرارت یا مایعات به دست می‌آورند. این مواد اولیه باعث می‌شوند ظروف یکبار مصرف گیاهی در مواجهه با مایعات و مواد غذایی داغ، مواد شیمیایی را از خود بروز ندهند و در شرایط قرارگیری در طبیعت، به سرعت جذب محیط زیست شوند.

آیا مهاجرت مونومرها در ظروف یکبار مصرف گیاهی رخ می‌دهد؟

مونومر و دیمرها از جمله مواد مولکول‌های موجود در ساختار ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستند. دیواره بسیاری از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف که در مواجهه با مایعات یا مواد غذایی داغ قرار می‌گیرند، دچار آسیب می‌شوند و مواد شیمیایی را از خود بروز می‌دهند. به این عملیات و به این رخداد، «مهاجرت مونومر و دیمر» گفته می‌شود. بسیاری از کاربران دائماً از کارشناسان سلامت سؤال می‌کنند که چرا این اتفاق در ظروف گیاهی یکبار مصرف رخ نمی‌دهد؟ این در حالی است که همه ما به خوبی می‌دانیم ظروف گیاهی یکبار مصرف از مواد پلاستیکی ساخته نشده‌اند و یکی از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که در برابر مایعات و مواد غذایی داغ مقاومت داشته باشند.

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

کاسه سوپ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف هات داگ خوری

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 10 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 9 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 8 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 7 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

بشقاب 6 اینچ

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف چهار خانه

ظرف بسته‌بندی یکبارمصرف

ظرف پروتئین

ظرف یکبار مصرف پذیرایی

ظرف کاپ کیک

ماندگاری و دوام بهترین جنس ظروف گیاهی

ظروف گیاهی یکبار مصرف به 2 دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول سال‌هاست جای خود را به دسته دوم داده‌اند. دسته اول ظروف گیاهی یکبار مصرف، از گرانول‎‌های گیاهی معمولی برخوردار بودند. این گرانول‌های معمولی که از نشاسته ذرت ساخته می‌شدند، مقاومتی در برابر مایعات داغ یا فشارهای طبیعی نداشتند. به همین دلیل ماندگاری این نوع ظروف گیاهی یکبار مصرف بسیار پایین بود و تولیدکنندگان مجبور بودند قیمت آن‌ها را کاهش دهند تا در نهایت بتوانند میزان عرضه و تقاضا برای فروش این نوع ظروف یکبار مصرف را به حد تعادل برسانند. اما اتفاقی که برای نسل جدید ظروف گیاهی یکبار مصرف افتاد، جریان بازار را کلاً تغییر داد.

موم عسل یا اسیدهای چرب گیاهی می‌توانند گرانول‌های گیاهی تقویت ‌شده را به وجود بیاورند.
موم عسل یا اسیدهای چرب گیاهی می‌توانند گرانول‌های گیاهی تقویت ‌شده را به وجود بیاورند.

تولیدکنندگان تصمیم گرفتند با اضافه کردن مواد اضافی‌تر که از جنس همان مواد گیاهی بودند، مقاومت و ماندگاری ظروف گیاهی یکبار مصرف را بالا ببرند. آن‌ها با افزودن موم عسل یا اسیدهای چرب گیاهی توانستند گرانول‌های گیاهی تقویت ‌شده‌ای را به وجود بیاورند که ماندگاری بالا را به ارمغان می‌آورد. با این اوصاف ظروف یکبار مصرف گیاهی جدید، ماندگاری و دوام بیشتری در برابر مایعات داغ مثل چای و قهوه داشتند و به راحتی مچاله و سوراخ نمی‌شدند. در حال حاضر نیز، ظرف یکبار مصرف کاغذی که به نوعی در دسته‌بندی ظروف گیاهی قرار می‌گیرد، بهترین گزینه برای نوشیدن مایعات داغ یا سروِ مواد غذایی گرم است.

بیشتر بخوانید: مواد اولیه ظروف گیاهی

طرح و مدل ظروف گیاهی

طرح و مدل‌‌هایی که می‌توان روی انواع ظروف یکبار مصرف ایجاد کرد، کمک بسیار زیادی به فروش آن‌ها و همچنین تبلیغات می‌کند. در وهله اول لازم است به این مسأله اشاره داشته باشیم که ظروف یکبار مصرف کاغذی نسبت به تمام ظروف یکبار مصرف، پتانسیل این را دارد که طرح‌های مختلف روی بدنه آن چاپ شود.

همچنین ظروف گیاهی یکبار مصرف هم دارای طرح‌ها و مدل‌های مختلفی است که می‌توان با توجه به آن‌ها، این ظروف را برای اعیاد، جشن‌ها و مناسبات مختلف خریداری کرد. بهترین جنس ظروف گیاهی از لحاظ طرح و مدل، با توجه به نوع مناسبتی که قرار است برگزار شود، ارزیابی می‌شوند؛ برای مثال، مدل‌های رنگی و شاد ظروف گیاهی یکبار مصرف، بهترین گزینه برای جشن‌های تولد و دورهمی‌ها خانوادگی است.

بسیاری از لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف دارای طرح‌های متناسب با کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هستند.
بسیاری از لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف دارای طرح‌های متناسب برای کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هستند.

در عوض، بسیاری از لیوان‌های گیاهی یکبار مصرف که دارای طرح‌های متناسب با کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هستند، می‌توانند بهترین گزینه برای نوشیدن چای و قهوه محسوب شوند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که قیمت ظروف گیاهی یکبار مصرف به دلیل مواد اولیه گیاهی و برخورداری از طرح و مدل‌های مختلف تا حدی بالاتر است.

قابلیت بازیافت بهترین جنس ظروف گیاهی

اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای این مقاله به قابلیت تجزیه‌پذیر بودن ظروف یکبار مصرف گیاهی اشاره کردیم و این ویژگی را مدیون گرانول‌های طبیعی و گیاهی دانستیم که باعث به وجود آمدن چنین قابلیتی شده‌اند. از طرف دیگر باید به این موضوع مهم هم اشاره داشته باشیم که گرانول‌های طبیعی به کار رفته در ساختار ظروف گیاهی یکبار مصرف باعث می‌شوند امکان بازیافت این نوع ظروف هم به وجود بیاید. با توجه به بازیافت ظروف گیاهی یکبار مصرف، می‌توان ظروف دیگری را تولید کرد که با عنوان «ظروف یکبار مصرف بازیافتی» شناخته می‌شوند.

محصولات برند بایدا کاملاً طبیعی با قابلیت تجزیه‌پذیری در کوتاه‌ترین زمان هستند.
محصولات برند بایدا کاملاً طبیعی با قابلیت تجزیه‌پذیری در کوتاه‌ترین زمان هستند.

البته این موضوع را باید مد نظر داشته باشید که پیش از بازیافت انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی، باید مسأله اصل یا تقلبی بودن آن را در نظر گرفت، چرا که اگر در ظروف یکبار مصرف از مواد شیمیایی و زیست‌تجزیه‌ناپذیر استفاده شده باشد، امکان تولید ظروف بازیافتی با کیفیت وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر باید به این مسأله نیز توجه نمود که با استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف، می‌توان ظروف بازیافتی باکیفیتی تولید کرد که به راحتی در محیط زیست تجزیه شوند.

کیفیت بهترین جنس ظروف گیاهی

مهم‌ترین اتفاقی که در مورد کیفیت انواع ظروف گیاهی موجود در بازار افتاده است، این است که نمی‌توان همه آنها را در دسته‌بندی محصولات باکیفیت و مرغوب قرار داد. این اتفاق هم به کارخانجات تولیدکننده این نوع ظروف یکبار مصرف مربوط می‌شود که با استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت یا باکیفیت، اقدام به تولید این نوع محصولات می‌کنند.

برخی از تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف گیاهی، با توجه به مواد اولیه نامرغوب و گرانول‌های گیاهی ناخالص، اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌کنند. این در حالی است که مصرف‌کنندگان، لایق بهترین کیفیت‌ها هستند و نباید از این دست ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند. اما مهم‌ترین راه تشخیص بهترین جنس ظروف گیاهی این است که پیش از خریداری کردن این نوع ظروف، ظاهر آن‌ها را با توجه به نکات زیر بررسی کنید:

  • ظاهر ظروف گیاهی یکبار مصرف، نباید دارای لکه تیره باشد.
  • دیواره‌های ظروف یکبار مصرف گیاهی را مورد بررسی قرار دهید و از پارگی یا نازک نبودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • ظروف گیاهی یکبارمصرف، باید دارای ساختار یکنواخت باشد.
  • در صورت مشاهده رگه، تیرگی یا نقاط سیاه در هر قسمت از ظروف گیاهی یکبار مصرف، در کیفیت آن‌ها شک کنید.
  • ظروف یکبار مصرف گیاهی را از لحاظ درج لوگوی سیب سلامت مورد واکاوی قرار دهید.
  • برای اطمینان بیشتر کافی است ظروف یکبار مصرف گیاهی را در معرض نور قرار دهید تا از سلامت ساختار آن مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع ظروف یکبار مصرف

بررسی روش و فناوری تولید ظروف گیاهی

همه ظروف یکبار مصرف از یک روش و خط تولید ساخته می‌شوند. به عبارت ساده‌تر تمام کارخانجات برای تولید انواع ظروف یکبار مصرف، اعم از پلاستیکی، گیاهی و کاغذی از یک خط تولید و یکسری دستگاه‌ها مکانیزه استفاده می‌کنند. تنها چیزی که در این میان باعث تفاوت می‌شود، مواد اولیه‌ای است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظروف یکبار مصرف گیاهی هم دقیقاً مثل ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ابتدا با استفاده از مواد اولیه خاص خودشان وارد خط تولید و دستگاه‌های مورد نظر می‌شوند.

دستگاه اتوماتیک تولید لیوان کاغذی
دستگاه اتوماتیک تولید لیوان کاغذی

اکثر کارخا‌نجاتی که در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت می‌کنند، ظروف گیاهی، کاغذی، فومی، پلاستیکی و… را به صورت یکسان در دستگاه‌های مورد نظرشان قرار می‌دهند تا به تولید برسند. از این بابت، هیچ تفاوتی میان ظروف یکبار مصرف موجود در بازار وجود ندارد.

ظروف یکبار مصرف از جمله ابزارهای بسیار کاربردی است و اکثر افراد ترجیح می‌دهند از ظروف یکبار مصرف گیاهی برای مصارف خود استفاده کنند. مواد اولیه‌ای که برای تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، راز کاربردی‌تر بودن آن‌ها نسبت به سایر ظروف یکبار مصرف موجود در بازار هستند. با این اوصاف بهترین جنس ظروف گیاهی از لحاظ موضوعات بسیار متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرند که ما سعی کردیم در این مقاله به تمام آن‌ها به صورت مفصل و دسته‌بندی‌شده بپردازیم.

ما در این مقاله تلاش نمودیم مواد تشکیل‌دهنده ظروف یکبار مصرف گیاهی را بیان کنیم و تفاوت آن‌ها را با سایر موادی که برای تولید ظروف پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شرح دهیم. در ادامه، ظروف گیاهی یکبار مصرف را بر اساس میزان ماندگاری و دوام مورد بررسی قرار دادیم و طرح‌ها و مدل‌های مختلف را زیر ذره‌بین بردیم و به قابلیت بازیافت این دست ظروف یکبار مصرف پرداختیم و کیفیت ساخت انواع موجود در بازار را مورد تحلیل قرار دادیم. در نهایت نیز به این موضوع اشاره داشتیم که خط تولید انواع ظروف یکبار مصرف موجود در بازار یکسان است، اما مواد اولیه‌ای که برای تولید هر یک به کار گرفته می‌شود، باعث تفاوت آن‌ها می‌شود.

منبع ++++

One thought on “بهترین جنس ظروف گیاهی؛ مروری بر کیفیت مواد اولیه و میزان ماندگاری آن

  1. اشتراک ها: مواد اولیه ظروف گیاهی - صنایع کاغذی بایدا

  2. اشتراک ها: بهترین نوع ظروف یکبار مصرف کدامند؟! - صنایع کاغذی بایدا

  3. اشتراک ها: چرا باید استفاده از ظرف گیاهی را جدی بگیریم؟ - بایدا، سرنوشت سبز فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
نیاز به کمک دارید؟
سلام
چگونه می توانم کمکتون کنم؟